Wanita perhiasan dunia

1. Wanita yang menjadikan Al-Quran dan Al Hadist sebagai sumber hukum dalam mengatur seluruh aspek kehidupannya

2. Wanita yang Ibadahnya baik dan memiliki akhlak serta budi pekerti yang mulia. Tidak hobi berdusta, bergunjing dan ria

3. Wanita yang Berbuat baik dan berbakti kepada orangtuanya. Ia senantiasa mendoakan orangtuanya, menghormati mereka, menjaga dan melindungi keduanya

4. Ia taat kepada suaminya.Menjaga harta suaminya, mendidik anak-anaknya dengan kehidupan yang Islami. Jika dilihat menyenangkan, bila dipandang menyejukkan dan menentramkan bila berada didekatnya. Hati akan tenang bila meninggalkannya pergi. Ia melayani suaminya dengan baik, berhias hanya untuk suaminya, pandai membangkitkan gairah dan memotivasi suaminya untuk berjuang membela agama Allah

5. Ia tidak bermewah-mewah dengan dunia, tawadhu, bersikap sederhana. Kesabarannya luar biasa atas janji-janji Allah, ia tidak berhenti belajar untuk bekal hidupnya nanti

6. Ia bermanfaat dilingkungannya. Pengabdiannya epada masyarakat dan agama sangat besar. Ia menghadap kepada Allah dengan kedua tangan dan lisannya yang lembut, hatinya yang bersih, akalnya yang cerdas dan dengan hartanya

7 Ia Berusaha menjadikan potensi yang ada pada dirinya sebagai sumber penghasilan yang dapat membantu perekonomian keluarga minimal untuk berinfaq,bersadaqah dan berzakat

8. Ia Senantiasa mengingatkan suaminya agar mencari nafkah dengan cara yang halal,tidak menipu dan korupsi

9. Ia menjadi orang yang bermanfaat disekelilingnya. Menjadi contoh dan tauladan bagi orang-orang yang mengenalnya

10. Ia pandai mengelola keuangan keluarga dengan berinvestasi yang aman menguntungkan

 

45 thoughts on “Wanita perhiasan dunia”

  1. Assalamualaikum.Baca n3 ni nak tnya skit…(soalan sbnrnya)
    Wanita A,seorg yg cantik,pandai,keje akauntan,seksi,agama so-so,pandai msak.
    Wanita B, seorg yg b’tudung,cantik,keje kerani,agama pndai tp x buat,x pandai msak.
    Wanita C,seorg yg m’jaga aurat,agamax pndai tp dia cuba utk hdup dlm syiar islam,pndai msak,keje guru tdka,x cantik.

    Sy knl 3 org wanita ni,jika anda akan pilih sape utk jd calon isteri?

  2. Assalamualaikum ummujihad,
    ini pandangan saya melalui pembacaan dan daripada pengalaman adik beradik yang telah berumah tangga..pilihlah wanita itu kerana agamanya,cantik seseorang itu di nilai dari akhlak,tak pandai masak bg dia mase untuk belajar,yang lebih penting yang mana satu hati kite lebih berat..insyaallah,perempuan hatinya lembut,didik dgn baik,baik lah segalanya..

  3. assalamualaikum…
    sy suka & sgt2 tersentuh dgn komen saudari annisa…
    and hafizrz, it is a great entry… tq for reminding us… good job!

  4. Setiap kejayaaan seorg lelaki terdapat wanita dibelakangnya.teirngat lak pada 1 lagu nasyid.wanita hiasan dunia..seindah hiasan adalah wanita solehah..

  5. ummujihad_sy sbgai seorg wnita..lbeh mnyarankan agar awk memlilih wnita c sbgai tman hdup….ssorg wnita yg trbaik adalh wnita yg taw mnjga aurat ye… tntg agama?? dia msih mmpu mempelajarinya…beri wktu utk dia memahami smue ye mengenai agama…+xcntik??? biar indah akhlak bukan indah rupa krna rupa xkan kemana…xgune rupa cntik tpi akhlak bruk…fkir2lah yang trbaik…:)

  6. Ya.., saya setuju dengan Fiey Eyka :D , orang lelaki.., bila dia berkahwin, tanggungjawabnya sangat besar ke atas isterinya… hingga dia juga akan turut menanggung dosa dari isterinya… Agak sukar ya..? haiz… Doa2kan Lah agar kita semua mendapat jodoh yang sebaik2nya dari Nya… baik untuk lelaki mahupun wanita… InsyaAllah.. :D

  7. untungnya jadi wanita… maka hargailah wanita, sepertimana Rasulullah saw menghargai Siti Aminah, Siti Khadijah dan Siti Fatimah.
    ibu hidayahamin´s last blog post ..CINTA

  8. apabila seorg istri menuduh nuduh suami’a berbuat zina apa maksud’a..??
    sesudah itu seorg istri berulang kali memintak cerai dan pisah….apabila saya beri lalu dia katakan itu memang kemauan saya…….

  9. Mana ada perempuan yang tak cantik dalam dunia ni..Cuma akhlak yang baik dan solehah mencantikkan lagi seorang wanita itu.Tapi ayat semua guna Ia.hmm.
    Perkongsian yang bagus.

  10. jika perempuan yang tgh brubah and still progressing
    lelaki soleh tertarik x kt prempuan mcm tu utk dijadikan isteri?
    question to guys sekalian

  11. Wanita adalah perhisan dunia, jika wanita soleha, tapi jika tersilap langkah wanita itu akan menghancurkan dunia. Jadi pilihlah yang terbaik.

  12. Kecantikan rupa paras adalah Anugerah dari Alah s.w.t. kepada kita, sepatutnya kita bersyukur dengan anugerah itu? bagaimana cara kita bersyukur? bersyur bukan hanya dilapaz pada lisan, tapi hendaklah ditujukkan pada akhlak,ibadah,ketulusan dalam melakukan sesuatu yang baik, bukan untuk dipuji,tidak terlalu gembira menerima pujian, tidak pula merasa terlalu sedih bila diberi ujian. Pendek kata menampakkan wanita muslimah.

  13. walaupun seorang wanita itu kelihatan cantik dan molek,tetapi tidak semestinya sifat peribadinya seperti itu..

  14. sy ingin bertanya kalau wanita yang suka dgn laki orang tetapi si lelaki juga memberi respons..smpai ke tahap bercumbuan..apakah pulak alasan mereka?

  15. ……..perempuan baik adalah untuk lelaki yang baik….. al-Nur, ayat 26]
    Baik itu banyak ertinya. Baik akhlak, baik pekerti, baik tuturkata, baik pakaiannya.

    kenapa Allah dahulukan ‘wanita’ dalam ayat ni, baru lah Allah sebut perkataan ‘lelaki’..

    kalamullah itu, tiap2 bait katanya ada yang tersirat dan tersurat. sama-sama fikir2kan
    nazri´s last blog post ..PPSMI Dimansuhkan? Jadi ke Tak ni?

  16. sayangnya hanya lelaki yang allah berkahi bidadari cantik.
    wahai wanita allah tidak tahu..

  17. Saya dah baca hampir semua entry di sini,apa yang rasa,apa yang saya baca,saya harapkan keimanan saya bertambah.saya harap saya dapat menjadi salah satu ummahNya yang solehah dan disayangi suami yang halal.Azam saya pada tahun ni,menjauhi zina dan tak akan mendekatinya.kuatkan hati ini.saya ingin berubah. saya ingin menjadi seorang wanita yang solehah dan di terima oleh Allah. Insyallah.

  18. regarding to saudari fatin.. insyaAllah fatin, sy menyokong usaha anda.. anda harus kuat.. sentiasa ingat yg Allah sentiasa berada di sisi anda.. Kuatkan semangat ya.. all the best dear sis

  19. Pick a woman because you love her and she loves you back, not because she fits certain criteria selected by religion.

  20. saya nak jadi perempuan yang baik… saya nak jadi wanita yang akan membawa suaminya ke syurga.. insyaAllah.,. walaupun saya kecil lagi.. tapi saya takut Allah tak terima taubat saya..

  21. Sama-sama lah belajar untuk menjadi wanita solehah idaman suami. Bertaubatlah selagi ada masa ,bagiku biar dosa yang lepas tu pergi memulakn langkah baru tuk menjadi wanita pilihan biarpun agak baru untuk belajar mjdi lebih baik..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge