Saya sayang mak saya! Tapi saya Lupa..

Sempena hari ibu yang akan berlangsung 9 May 2010 ini, mungkin ramai antara kita yang seharian sibuk mengejar kesenangan duniawi. Beribadah dah cukup lengkap. Solat tak pernah tinggal apa lagi sedekah amal jariah. Tetapi mungkin ada satu yang kita terlupa. Renungkanlah.

Bila seronok, aku cari….pasanganku
Bila sedih, aku cari….Mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada….pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada….Mak
Bila bahagia, aku peluk erat….pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat….Emakku
Bila nak bercuti, aku bawa….pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah….Mak
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu…aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. Mak ingat kat aku
Bila-bila… aku akan talipon pasanganku

Entah bila… aku nak talipon Mak
Selalu…aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila… aku nak belikan hadiah untuk Emak..

Renungkan:
Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja… bolehkah kau kirim wang untuk Mak? Mak bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah“. Berderai air mata jika kita mendengarnya.​.​.​.​.​.​.​.​

Tapi kalau Mak sudah tiada….

MAKKKKK…RINDU MAK…. RINDU SANGAT….
Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyangkn JENAZAH ibunya……

+ Thanks to Naziruddin

31 thoughts on “Saya sayang mak saya! Tapi saya Lupa..”

  1. hurm….. memang kekadang org yang paling rapat and yang paling dekat dengan kite, selalu kite lupakan….. walau apepun, mak tetap akan terima anaknye dalam apa keadaan sekalipun…. TQ mak =)

  2. alhamdulillah…smua tu x terkena pada btg idungkuh..smuanya bertukar stiap apa yg ku alami..akan ku kongsi dengan ibu ku..beliau ratu yg terbaik dan kawan yg paling baik dan sejati dlm dunia ni…sayang mak

  3. sesetengah remaja kita pakai baju tulis saya sayang mak saya
    ya saya syg mak saya,saya kuar tgk wayang dgn bf saya,saya kankang kat bf sy

  4. ibu…kaulah dunia ku siang dan malam, tanpa mu gelap gelita hidup ini, sewaktu ku susah berlenang air mata ini ku tatapi mu, kaulah penyuluh jalan ke syurga, di saat ku bagai ‘telur di hujung tanduk’ kau lah yang menyambut ku agar tak pernah leka dan dengan kealpaan hidup di dunia ini. kini ku berjauhan dengan mu hanya iringan doa ku harapkan ibu. ibu. ibu…anak mu sangat merindui belaian kasih sayang peluk cium mu. semoga Allah mengampunkan segala dosa mu dan meyayangi mu….. amin

  5. Mak..
    Anak mu ini banyak melakukan kesilapan..
    Nakal dan lalai dalam melaksanakan tanggungjawab..
    Mak seorang yang penyabar dan tegas..
    Namun aku sering leka melayan hiburan duniawi..
    Hingga terlupa untuk mengingati segala perintahmu..
    Ampunilah anakmu ini..

    p/s: Sentiasa ingin ucapkn dgn Mak setiap kali bertentang mata namun x kesampaian, tertanam teguh di lubuk hati yang terpendam.. pernah luahkan tapi Mak balas ;
    “Hish, buang tebiat ka!”..hmmm..

  6. sdh benar bca sajak/puisi/pantun td……….
    igtlah…
    kasih ibu m’bwa ke syurga….
    maka inagtilah dan sayangilah ibu kita…
    dan dont try to forget our AD-DIN too…
    always epy u’all…
    ameeeeeeen

  7. lam hidup saya cuma da umi, abh, kakak2 dan adek2….
    dorang aset paling penting lam hidup..sedaya upaya mengingati setiap tarikh yg penting lam family…lam papehal sekali pon..umi n abh adalah org yg pertama bukn kedua atau ketiga…

  8. sayang kat mak….tiada ternilai kasih sayang nya kat aku n adik beradikku…….dah nak kawen nie…ada saja yg x kena….x sedar gaduh ngan mak…..syurga d bwh kaki ibu…dah ada suami d kaki suami…Ya Allah…ampunkan aku…..

  9. alamak aku memang tak boleh lah bace benda2 mcm ni..
    terharu sangat~
    mak aku keluar kejap pegi ngaji pun aku dah rindu!

  10. alhamdullilah,semua nih xprnah tjadi dlm kalangan adik beradikku..
    ak arp,bnda cm nih xkan tjadi dlm famili ku..
    bace artikel ini,trgat kt ank2 yg mbuang ibu mrka..
    mnempatkan mreka di rumah kebajikan..

  11. mak..sy sayang mak..sy akan lakukan ape saje utk mak selagi mak hidup..sy nk tgk mak senyum..

  12. emm..rindu kat mak aku..baik smalam bru cll ..tya kabo ..walau tiap mggu blk kg…tp msti nk call jgk..sayaaaang ..mk…

  13. herm nasib bek aku sempat jgk slt jenazah kat mak aku, gali kubur mak aku. tlg kebumikan mak aku. hampa yg da mak jgn la lalai. jgn pernah lupa mak. ingat nak mati nanti pun kita tak kan sebut “sayang” tak kan sebut “darling” tpi kita akan sebut “adui mak”. Renung-renungkan la.

  14. ridunya sy dgn mak sy lepas bca kisah ne,..ingtlah kasih syg seorg ibu sungguh bernilai dr segala pa pun jenis kasih syang d dunia ini mum i love u so much .

  15. ingt larh.. ibu ada larh sgala2 nyer tok kteq… jdy.. b’jasa larh gn ibu2 anda smntre mreka msih idop.. tol x???

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge