53 thoughts on “Ramadhan di Iran”

  1. di tanah arab
    semua yer tumpu kepada ibadah apabila musim ramadhan dan musim haji
    mengapa di malaysia tidak boleh mengamalkan cara mcm tu????

  2. nape korg sakit2 pale pikir mende yg korg sndiri da tau jawapannye.. ni la malaysia.. malaysia takkan jadi mcm iran@negara2 islam yg kita segani. sbb ape? mudah. Perdana Menteri. kalo da jadi PM, automatik pegang jawatan ketua agama. hello? bini ketua agama tak pakai tudung? korg berangan malaysia nak wat camni? lamaaaaaaaa lagi..

  3. sape kate kt Malaysia xde wt mcm nih?..slain terawih de waktu lain kamu semua jenguk masjid?…main bowling?..sape?..ko eh?..jgn sangka bukan2 kt org lain..sangka yg baik je..kpd Datuk Kekura Hensem..ckit2 slh PM..klu slh nape kamu xpg seri perdana tegur dia?..mulakan dgn diri sendiri…….salam~

  4. betul ckp die dri ko tu..ktua negara ktua agama laa..xbljr agama ke?? igt sng2 ke nk jdi ktua pimpin org..sdg bini sndri xleh nk pimpin..helooow..

  5. tak apalah shbt2. syiah ke apa ke yg penting (ketika itu) mereka membudayakan amalan membaca al-quran, Kalamullah yang mulia. sikap itu y belum membudaya d msia secara menyeluruh. org kita lebih byk di bazar2 dan pasaraya sepanjang ramadan. masjid penuh hanya utk solat tarawih y ternyata sunnah sdgkan solat 5 waktu yg wajib sering terabai. sama2 kita renungkan.
    hafizi tajuddin´s last blog post ..3 Fasa Yang Keliru

  6. bukan kata syiah je boleh sesat .. orang ahli sunnah pun ada yg sesat … jumpa bomoh, minum arak , main judi, puja kubur, dll

  7. xkisah la mereka2 nih sape pon..
    y penting amik smngt beribadah mereka tuh….

    btul tu …. mula kn dgn diri sndiri… jgn tunding jari kt org len..
    kalo pemimpin suh buat camni pon.. blum tentu sume rkyat nk ikut…teeeet~! nk seribu daya .. tak nk seribu dalih

  8. Salam,
    sy pelik tgk Iran kat malaysia nie. rata2 semua culture shock. sy belajar kat international university so slalu sgt jumpa dgn foreigner termasuk la iranian.
    masa bulan puasa,boleh dorg selamba mkn dkat restorant yg mana ownernye pon org iran jugak. n boleh dikatakn jugak out of manner.
    sy kagum jugak bila tgk suasana ramadhan kat iran. cuma kecewa tgk iran2 yg dtg malaysia n kejutan budaya sampai bulan puasa pon selamba makan,ramai lak tu. haish. kalau la pemimpin dia tau perilaku rakyat2 kat malaysia,mesti dia kecewa.

  9. nie 1 benda aku xphm tentang islam kt negara belah sana 2..rata2 islam kan,tp slalu plak kita dgr dok tgk kt tv dorang nie berbunuh sesama sendiri,pastu berpuak2 lagi. sunni ke syiah ke.. aku hairan sbb islam sama sekali melarang umatnya berpuak2…. Xtau la kan kalau yg kt tv 2 bohong semua… fikir2kan.. Islam mcm nie ke yg nk di tonjolkan kepada org bkn islam?. Aku pun takot tgk dok bom sana sini. xpasal2 putus tgn kaki xpon hilang nyawa.. takoottt.. mati katak woooo…
    kalau mati kerana ALLAH xpe la jugak.. :P

  10. salam untuk Hurmm.tiada apa peliknya yang saudara saksikan.Di zaman nabi pun masih ada penentang baginda.Inikan pulak akhir zaman.Salam untuk Ayatollah Khamenei dan Ahmadinejad yang tegas dan utuh mengibarkan panji-panji Islam.

  11. salam.bagsu3 bersunguh2 untk membangkitkan semangat beribdah.saya sokong 100%.tapi nape nak tunjukkan amalan kat negara iran?kenpa tak tunjuk amalan2 kat negara sunni?.utk pengetahuan semua, kat Mesir negara yg saya sedang duduk sekarang ni tak kurang hebat meriahnye.lagi meriah dari iran.ramainye org baca al-quran sampaikan berdiri dalam bas pun masih baca al-quran,peniaga2 sibuk baca al-quran sambil tunggu org beli barang,remaja2 arab mesir ramai yg hafaz al-quran dan yg penting mereka bukanye baca al-quran masa bulan ramadhan shj..bahkan tiap2 hari mcm tulah kehidupan mereka sibuk je dgn al-quran wlpn suasana negara mereka agak pincang utk di citekan.
    kat sini ade beberapa persoalan..
    1)napelah nak dudk berkumpul ramai2 baca al-quran mcm tu?nak buat show ape ?sebaik2nye elakkan dari perkara syubahat.amalan2 mcm ni benda yg tak pasti.mybe riak/bida’ah.Nabi SAW tak suruh pun baca al-quran ramai2 cam tu.
    2)beribadah tu tugas kita sebagai hamba Allah.baguslah buat ibadah.tapi kenalah hati2 jgn sampai semua amalan kita anggap baik sampai tak sedar perbuatan tu termasuk dalam bida’ah.Iran ni terkenal sebagai negara yg buat amalan bida’ah dan hadits palsu sejak zaman berzaman.so jgn mudah terpedaya
    3)perbezaan antar syiah dan sunni sangat2 besar.ia melibatkan aqidah dan feqh(syiah melanggar kesepakatan ulamak haramnye nikah muta’ah)
    4)ape motif gambar tu disebarkan?sedangkan di makkah dan madinah juga penuh dgn org2 yg sibuk beribadah dgn solat dan tilawah al-quran.(org2 sunni lah yg selama ini memperjuangkan islam dan mengembangkan islam yg sahih sila rujuk tarikh islami)
    5)ucapan terima kasih dan tahniah yg patut diberikan kpd Salahuddin al-ayyubi bukannye ahmadnejad dan al-khomeini kerana Salahuddin tegas menghapuskan fahaman syiah dari bumi mesir yg kini dibanjiri pelajar2 dari seluruh dunia termasukllah malaysia.(al-khomeini dan ahmadnejad tegas mempertahankan syiah aje tu).Salahuddin jugalah yg bersungguh dan tegas menyusun barisan para mujahideen utk membebaskan al-aqsa.lihat siapakah tokok yg hebat ni.bukan mcm al-khomeini dan ahmadnejad yg berpeluk tubuh bila palestin dibom oleh Israel.tapi bila tanah karbala n nikah mut’ah dipertikaikan mereka bangkit mcm singa yg berani.kenapa mereka bertindak begitu?

    p/s:dalam dunia yg semakin pesat fitnah yg berlaku,perlulah ambil langkah berhati2.Jgn mudah memandang sesuatu kebaikan itu adalah kebaikan yg mutlak tanpa berlandaskan al-quran dan as-sunnah yg sahih.hari ini setiap individu muslim tak dapat tidak mesti boleh mebezakan kebnaran,supya mereka sentiasa berada dalam jalan yg lurus dan tidak mudah ditipu daya oleh pihak musuh.

    sila baca:http://al-ahkam.net/home/index.php?option=com_content&view=article&id=5983:kahwin-mutah-lebih-utama-dari-solat-puasa-dan-haji&catid=62:bahaya-syiah

  12. sy nak komen sikit….sy tabik dgn diorng..klu kat Malaysia mcm ni kan bagus..
    tp apa sy komen…salah satu gambar ni ade 2 orng lelaki yg sedang ngaji…tp apa yg pelik..sorng laki 2 ,dia ngaji tp pakai rantai..x ke pelik..

  13. sama kita hayati..amik yang baik jdi kan teladan yg x baik jauhi..
    jgn nak bsgka buruk thadap sesama Islam… mari lah kita beramal tmasuk lah diriku yg masih kurang dan hina disisi ALLAH YG MULIA…:)

  14. Bagus akan tetapi jangan lupa Islam apa yang dibawanya Islam Syiah (bermazhab 12 imam)yang ditolak oleh Empat mazhab muktabar Sunnah lagilah ditolah oleh mereka yang berpegang pada ahli sunnah wal jamaah

  15. Syiah mmg nyata sesat…
    Hina para sahabat smpai kata para sahabat sesat…

    Wahhabi pun sesat gak (brlambak kat malaysia nih)…
    Al-ahkam.net tu wahhabi punya la tuh…
    Mu ikut wahhabi, mu jangan duk ngaku mu sunni…

    Ingat!!! Bukan smua bnda baru yang nabi x bwat tu bid’ah… Kita bukan ahli dalam bab tu nak bahas panjang2… Ulama’ dh slesai lama dh bnda tu… Kita ni murid wajib ikut ulama’… Bukan hina Ulama’…

  16. Wahhabi nih berlagak… Smua hat depa buat ja btoi… Hat org len wat smua salah… Bid’ah la, sesat la, kufur la… Fitnah org srupa depa tu golongan btoi… Xsdaq diri depa tu golongan 72 sesat… Ulama’ depa ja btoi… Ustaz depa ja btoi… Ustaz depa lagi hebat dri Ulama’ 4 Mazhab… Ulama’ depa ja btoi dri Abu Hassan Assyaari ngan Abu Mansor AlMaturidi… Ulama’ depa ja btoi smpai trgamak kata Imam Ghazali gna banyak hadis palsu (gna hadis palsu maknanya hukum sesat kat Imam Ghazali la)… Pastu depa pun ikut membabi buta ja ngan Ulama’ depa… Ulama’ depa ngaji brapa taun ja dh pndai hukum org sesuka hati… Ulama’ wahhabi ni bkn ahli dalam mna2 bidang pn… Brlagak ja lebih… pastu ska2 hati depa ja ubahsuai kitab ahli sunnah wal jamaah… Ahli Sunnah Wal Jamaah bukan wahhabi, dan wahhabi bkn Ahli Sunnah Wal Jamaah… Ahli Sunnah Wal Jamaah ja satu2nya puak yg slamat…

    Dah la buta sjarah, pastu nk tipu org… Bodo puak wahhabi nih… Ada stengah kata watpa ikut Ulama’, baik ikut Rasulullah… Bodo bangang sunguh puak ckp camtu… Nabi dh habaq siap dh kata Ulama’ pewaris para Nabi… Maka kita ni kna la ikut Ulama’ yg mna pwaris para nabi, bukan ulama’ suu’ mcm ulama’ wahhabi nih…

  17. wahabi karut..ternyata abuabdullah ini seorang wahabi dari segi percakapan dan pemahaman..wahabi ni semua x boleh ..bidaah itu dan ini..ada ke baca al-quran ramai2 ni bidaah..kita bukan nak tau depa ni riak atau bukan..hati masing2 diri sendiri and tuhan je tahu.so..si wahabi ni..tlg jgn ckp sedemikian rupa..n lastly..suka hati admin la nk letak gmba negara mna pun..barakallahufik.

  18. dasatnya gejala syiah di negara kita.. sesungguhnya mereka masih mencari-cari jalan kebenaran.. wajarkah anda mengkafirkan sahabat nabi? tanah madinah bukan tempat pertempuran, tp korang menghuru harakan keadaan.. “”ya Allah, buka kan lah pintu hati mereka-mereka yang masih mencari jalan kebenaran, dan lindungi lah kami dari sebarang anasir2 yang boleh merosakkan akidah kami… amin ya rabbal alamin”"

  19. yg dok becakp sal kepimpinan ni jadahnye…
    k0orang pown abes kuat siap2 nk g terawih jea…
    sebelum cakap org… cermin diri… mula mengubah diri dlu…
    engat senang nk memimpin negara… & untuk pengetahuan saudara & saudari yg konon nya alim yg mengikut tok guru hangpa 2…
    iran ni pown syiah jea ramai… sebab itu jgn terlampau bangga dgn iran eventhough die ade nuclear pown blom tentu dia akan tolong negara islam yg mengamalkan sunni… tahu x bende 2???

  20. Meremang tengok..SUBAHANALLAH..’Ya Allah ya Tuhan kami bukakanlah pintu hati hamba mu ini ya Allah..

  21. Kurang bodoh. Apesal nk salahkan kerajaan ke ape ke, bsepah program agama ade buat dkt masjid2, pegi jelah. Yg bantai nk salahkan kerajaan ape pasal plak, ini sbb individu, dh kalo korg xg masjid2 mane ko nk tau ade aktiviti keagamaan. Kerajaan dh buat event tu, budget pon dh bg kt masjid2, tserah kt korg plak nk dtg ke tak.

  22. Bukan nak mempertikai kekuatan ibadah mereka..tapi mintak tolong sgt2 baca tentang Siapa itu syiah..? dan apa itu Syiah..? kita selalu mengkagumi mereka kerana mereka lah yg berani menentang barat dan tapi mereka jugalah yang dalam ibadah mereka mencela sahabat2 nabi S.A.W..

  23. Salam..pada pandangan saya abuabdullah bukan wahabi..cuma nak bagitau..takut ada agenda tersembunyi tentang gambar tuh..(promosi syiah pada yg jahil)..ambik point no (3) dan (4) apa yg sdr abuabdullah cakap.
    ”hendaklah kamu bersangka baik pada sesama makhluk dan Tuhan..wallahualam.

  24. haha…aku pelik la kalau tengok de komen yang salah kan government sebab penghayatan kurang seumpamanya. memang la aku akui pemerintah ade maen peranan. tapi ingat, ni tanggung jawab sendiri gak.mane yang fardhu ain tu memang masing2 kne wat. yang fardhu kifayah sebaik nye kiter ramai2 buat. jangan nak tunding jari je. memang senang nak salah kan orang je. cube try salahkan diri sendiri dulu

  25. Maaf ye..nie bukan yang mereka baca.hmpir 90% adalah shiah di iran.kitab mereka menyerupai kitab secara fizikal.jika diteliti hanya nama Allah shaja di tempat mereka.tiada muhammad.mereka tidak membenarkan nbi muhammad sebagai rasul.jadi shahadah mereka bukan shahadah islam.mereka bukan islam dan shiah bukan islam.

    Harap kita sebagai ahli sunni perlu faham beza shiah ngan sunni.shiah bukan islam.mereka berpura pura islam.

  26. Iran tu negara syiah..x usah lah nk bangga dengan iran bukan nye bagus pon negara Iran sesat..kalau puasa pun tp kafir kn para sahabat nabi s.a.w. pon x de guna..menghina org Islam Sunni..pon x de guna..dorang ni puasa ke?? Org Iran ni btol ke baca kitab AL-QURAN..ntah2 baca kitab syiah..setakat pakai tudung labuh x de guna nye..sbb ALLAH x terima amalan orang yg munafik..nikah mutaah.. Zina,maksiat semua ade..ALLAH maha Mengetahui segala-galanya..x payah nk bangga dgn negara iran sbb mcm laknattullah je..Ahmadinejad Dan ayatollah pon kafir bukan bagus pon sesat jgak..Iran negara yg baik dengan yahudi..bertaqiyah..(pura- pura baik)..Iran negara yg menghancurkan Islam Dari dalam..Iran negara yg penipu..aku doa kn suatu hari nnti Iran ni kene bencana alam..AMIN..

  27. walaupun mereka syiah tapi kita ambil perkara baik contohnya tadarus quran utk bulan puasa ni.. buang yg keruh ambil yg jernih dpd entry ni :)

  28. Assalamualaikum.kita suka membandingkan sesuatu perkara.apa yang berlaku di sesebuah negara bukanlah berpunca daripada kepimpinannya, sistem pentadbirannya atau adat budayanya semata-mata tetapi termasuk juga apa yang rakyatnya itu sendiri lakukan. mari muhasabah,kita sering mengata orang tetapi apa yang kita lakukan untuk memastikan kita tidak termasuk dalam golongan apa yang kita katakan.waAllahua’lam..

    p/s:mari kita sama2 berbanyakkan amalan kita di bulan ramadhan ini.jadikan ianya contoh tauladan bukannya mencari kesalahan. (^_^)

  29. jangan gadoh2 la derrr :D dis is ramadhan :) gunakan sebaik mungkin…..mingkin ini ramadhan terakhir kita derrr

  30. Datuk Kekura Hensem cetek nyee pemikiran kamu..klu nak kite sendri bleh buat.jgn skit2 nk slhkan PM plak.dosa org lain nmpk je…diri sendri xnak betulkan……

  31. rupanya ini la amalan yg korg buat time baru masuk 1 ramadhan. baru puasa 1 hari beb. dh perang mulut. aku rasa takde dh syaiton semua kena rantai dh. berapi-api sgt berperang sbb tak sefahaman pendapat je pun. ape lah.

  32. Saya ada terbaca satu hadis Nabi (tidak pasti sama ada hadis sahih/tidak, jika tidak, harap diperbetulkan)

    Nabi S.A.W bersabda kaum perempuan paling ramai di dalam Neraka disebabkan 2 perkara iaitu kerana MENGUMPAT dan MENYUMPAH.

    Saya dengan rendah diri memohon kepada rakan2 sekalian, lunturkan lah segala perasaan marah serta hasad dengki berkaitan fahaman ditakuti kita akan dicampakkan ke dalam Neraka disebabkan 2 perkara tadi iaitu:

    MENGUMPAT – Apabila kita mengatakan si fulan begini dan begini
    MENYUMPAH – Apabila kita mengatakan celakanya orang ni, kerana begitu dan begini

    Wallahualam….

  33. Excellent article. I was looking at constantly this blog using this program . satisfied! Very beneficial information and facts especially the very last component :) My partner and i care for similarly info a good deal. I used to be searching for that specified details for a long period. Thanks and also all the best.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge