kuku

Potong Kuku Ikut Sunnah Nabi

Sekarang ni ramai yang pakai cincin. Tapi ikut suka dia je. Sunnah nabi jarang nak ikut. Renungkan.

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kukuyang panjang…. bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untukkesemua babi-babi tersebut….. potonglah kuku anda.

The Truth

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau punhanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka buat onar sebab diberi makan bahankotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.


Tertib pemotongan kuku mengikut sunnah.

Percayalah.

Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Additional info

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalamnajis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilangwalaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalahberkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Initak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya..

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kwj. sesudahbernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakaicincin pakailah di jari

1] jari manis2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari 1] jari tengah 2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian

Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.

DAH HABIS BACA TU SHARE LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHU…INSYA’ALLAH BITAUFIQ MAANNAJAH….

((Adapun tentang jari mana yang hendak didahulukan ketika memotong kuku, al-Imam Ibn Hajar al-’Asqalani (10/345) menyebut:

لم يثبت في ترتيب الأصابع عند القص شيء من الأحاديث …. وقد أنكر ابن دقيق العيد الهيئة التي ذكرها الغزالي ومن تبعه وقال : كل ذلك لا أصل له ، وإحداث استحباب لا دليل عليه ، وهو قبيح عندي بالعالم ، ولو تخيل متخيل أن البداءة بمسبحة اليمنى من أجل شرفها فبقية الهيئة لا يتخيل فيه ذلك . نعم ، البداءة بيمنى اليدين ويمنى الرجلين له أصل وهو (كان يعجبه التيامن)

Maksudnya: “Tidak thabit dalam tertib jari-jari ketika memotong kuku sesuatu hadithpun… Ibn Daqiq al-’Ied telah mengingkari bentuk (memotong kuku) yang telah disebut oleh al-Ghazali dan orang yang mengikutnya, dengan berkata: “Semua cara-cara itu tidak ada asalnya, dan untuk mengatakan ia suatu yang digalakkan, ianya suatu yang tidak ada dalilnya, ia merupakan suatu yang tercela di sisiku, sekiranya seseorang menggambarkan, cara memotong kuku dimulakan dengan jari telunjuk tangan kanan disebabkan kemuliaannya, maka jari-jari yang lain, dia tidak akan dapat menentukannya dengan cara itu. Ya! memulakan dengan yang kanan samaada tangan ataupun kaki itu ada asalnya, kerana Nabi S.A.W. suka memulakan sesuatu dengan sebelah kanan.”))

wallahu a’lam.

43 thoughts on “Potong Kuku Ikut Sunnah Nabi”

  1. assalamualaikum…sy dengar klau potong kuku..kuku yg dipotong tu seeloknye buang kat rumput…btul ke x??maafkn sy klau salah..

  2. “Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kukuyang panjang…. bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untukkesemua babi-babi tersebut….. potonglah kuku anda.”

    Info ini kurang tepat. Boleh tanya dengan ustaz atau ustazah. Persoalan ni dikemukakan pembaca dalam Harian Metro dalam ruangan Tanya Pakar. Islam tak menyusahkan. Berkuku panjang tak berdosa besar, jauh sekali seperti memelihara babi. Cuma dikhuatiri wuduk atau mandi wajib tak sempurna. Islam juga mementingkan kebersihan.

  3. minta maaf sekiranya saya salah..just nak share info..sebaiknya kuku yang dipotong itu di tanam kerana asal kita daripada tanah..itu yang saya faham..tolong betolkan sekiranya saya slaah..salam..

  4. kuku yang nk dipotong perlu dilapik dgn kertas.jgn potong atas lantai atau tanah gitu je.dh dipotong seeloknya tuang sisa kuku tu kt tanah dan ada sedikit kata-kata yang disertai bersama semasa membuang kuku tersebut.klu nk tau apa ayatnye, ctc sy

  5. Terima Kasih atas pekongsian yg amat bagus ini.
    Klau Xa ku potong kuku ikut aku suka la..

  6. alhamdulillah, tambah lg ilmu untuk ikutan agar kita dpt menafaat darinye. sllu potong kuku suami supaya dpt keredhaan drnye.

  7. Aku bukan nak komen pasal sambutan merdeka ni tp ak nak komen pasal kisah kewafatan baginda yg korang post. Sebagai saudara seagama, aku percaya cerita tersebut tidak ada hadith yg menyokong bahkan cerita sebenar kewafatan baginda adalah lain sama sekali. Kita tahu niat itu baik, tetapi baginda sudah bersabda sesiapa yg berdusta di atas nama baginda, bersiap sedialah tempatnya di neraka. Aku harap korang jgn la main kopi paste je. Check la dulu ape2 cerita pasal baginda, hadith ke, kisah orang mimpi jumpe baginda ke itu benar2 sahih.

    Ni link nak share:

    1)http://al-fikrah.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12595&highlight=murabbi+cinta
    2)http://saifulislam.com/?p=8536
    3)http://saifulislam.com/?p=7654

    Takutlah kita akan berdusta keatas nabi…ak betul2 berharap vidoe youtube tu dibuang kerana tidak ada hadith sahih yg menyokong cerita itu. Waaallahualam

  8. Bagus sbnrnye kite brkongsi info mcm ni. Klu slh blh btolkn same2. Yg x tau blh jd tau.

  9. Dh lme tau psl ptong kuku ikut sunnah ni.Tp x slah klu trus mnerus follow up supaya x lupa ngn agama islam..

  10. Salam,

    Terima kasih atas perkongsian ini.. sesungguhnya belum terlambatkan untuk kita mengubah sesuatu yg sudah kelaziman kepada yg lebih baik terutama mengikut sunnah nabi…
    Pohon keizinan untuk sy berkongsi di laman blog sy ye…
    Terima kasih …
    MyLavender´s last blog post ..SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

  11. slm..

    mhon share..

    n nk tnye..
    time ble yg elok tuk kte ptong kuku??
    mlm xley ek?

  12. sy pn x suka kuku pjg..sllu luka badan kalo menggaru..hehe..
    tp ade soalan sensitif ckit nih..byk org dh bgtau..tp pnyampaian tu x jelas la..kalo pmpuan uzur, bole ke ptong kuku??
    faez´s last blog post .. Tabarruj 1 dosa senyap

  13. apa2 pn… nak tau lbh..kita jumpa ustaz yg bnr2 hdp kan sunnah dlm khdpn hariannya… insya’Allah….

  14. kalu nk cri lbh byk pasal cara ibdat mengikut nabi leh search youtube ust.rasul dahri atau ust.fatul bahri..salam

  15. salam semua… berhati2lah kita membaca, menerima, memikirkan setiap bahan yang kita baru tahu, mungkin ada komen2 dan pandangan peribadi yg dicampur aduk, tokok tambah sesuka hati dgn perkara2 sunnah yg sememang datang daripada Nabi. Bayaklah merujuk kepada sumber2 yang sahih, jelas dan muktabar.

  16. Kenapa diakhiri dengan ibu jari tangan kanan? Bukankah sunnah Nabi secara umumnya mendahulukan kanan daripada kiri?

  17. Rasulullah S.A.W bersabda yang ertinya -
    barang sesiapa yang mengerat kukunya pada ;

    Hari Sabtu
    - Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat
    dan masuk kepadanya penyakit.

    Hari Ahad
    - Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk
    kemiskinan.

    Hari Isnin
    - Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat.

    Hari Selasa
    - Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit

    Hari Rabu
    - Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk
    kepadanya kepapaan

    Hari Khamis
    - Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk
    kepadanya sembuh dari penyakit

    Hari Jumaat
    - Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada
    hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya
    rahmat daripada Allah S.W.T

    tapi mcmner pula dgn yg ini:

    من قلم أظفاره يوم السبت خرج منه الداء ، ودخل فيه الشفاء ، ومن قلم أظفاره يوم الأحد خرجت منه الفاقة ودخل فيه الغنى ، ومن قلم أظفاره يوم الاثنين خرجت منه العلة ودخلت فيه الصحة ، ومن قلم أظفاره يوم الثلاثاء ، خرج منه البرص ، ودخل فيه العافية ، ومن قلم أظفاره يوم الأربعاء خرج منه الوسواس ، والخوف ودخل فيه الأمن والصحة ، ومن قلم أظفاره يوم الخميس خرج منه الجذام ودخل فيه العافية ، ومن قلم أظفاره يوم الجمعة دخل فيه الرحمة ، وخرج منه الذنوب

    Maksudnya: “Sesiapa yang memotong kukunya pada hari sabtu, keluar darinya penyakit dan masuk ke dalamnya penyembuhan, sesiapa yang mengerat kukunya pada hari ahad, keluar daripadanya kefakiran dan masuk ke dalamnya kekayaan, sesiapa yang mengerat kukunya pada hari isnin, keluar daripadanya penyakit dan masuk kepadanya kesihatan, sesiapa yang mengerat kuku pada hari selasa, keluar daripadanya al-Baros dan masuk ke dalamnya al-’Afiah, sesiapa yang mengerat kukunya pada hari rabu, keluar daripadanya was-was dan ketakutan dan masuk ke dalamnya keamanan dan kesihatan, sesiapa yang mengerat kukunya pada hari khamis, keluar daripadanya al-Jadam dan masuk kepadanya al-’Afiah dan siapa yang mengerat kukunya pada hari jumaat, masuk kepadanya rahmat dan keluar daripadanya dosa-dosa.”

  18. Assalamualaikum..syukran dengan informasi ini..moga bermanfaat bagi yang membancanya..mari kita amalkan..:)

  19. salam. ohislam jgn jd ustaz kopipes ea. sila kaji dulu hadis tu sahih ke tak. sekadar peringatan :)

  20. Assalam,

    Reply ini untuk pertanyaan daripada saudara wan:

    Sebenarnya “hadis” yang dirujuk oleh saudara bukanlah hadis sahih, sama seperti “hadis” yang menerangkan ganjaran-ganjaran bagi solat tarawikh untuk setiap satu malam dalam bulan Ramadhan. Jadi kepada sesiapa yang pernah terpotong kuku pada hari selasa atau rabu, janganlah bimbang bahawa perbuatan anda itu mengundang penyakit atau kepapaan. Tiada sebarang hadis sahih yang menjanjikan kecelakaan apabila memotong kuku pada hari-hari tersebut. Untuk maklumat lanjut boleh ikuti link yang disertakan oleh saudara zaid sebelum ini.

    Kepada saudara-saudari semua, saya sarankan supaya siasat dahulu sebelum kita mempercayai atau menyebarkan apa-apa yang dimaklumkan sebagai hadis nabi oleh mana-mana pihak jua, kerana kita akan dipertanggungjawabkan kelak sekiranya kita menyebarkan fitnah terhadap nabi Muhammad S.A.W.

    Semoga pesanan ini menjadi peringatan untuk kita semua termasuklah diri saya sendiri. WAllahua’lam, wassalamualaikum warahmatullah.

  21. Hadis potong kuku adalah palsu !!
    oleh Ustaz (Mohamed bin ishak Jabatan Mufti Pulau Pinang)

    من قلم أظفاره يوم السبت خرج منه الداء ، ودخل فيه الشفاء ، ومن قلم أظفاره يوم الأحد خرجت منه الفاقة ودخل فيه الغنى ، ومن قلم أظفاره يوم الاثنين خرجت منه العلة ودخلت فيه الصحة ، ومن قلم أظفاره يوم الثلاثاء ، خرج منه البرص ، ودخل فيه العافية ، ومن قلم أظفاره يوم الأربعاء خرج منه الوسواس ، والخوف ودخل فيه الأمن والصحة ، ومن قلم أظفاره يوم الخميس خرج منه الجذام ودخل فيه العافية ، ومن قلم أظفاره يوم الجمعة دخل فيه الرحمة ، وخرج منه الذنوب

    Maksudnya: “Sesiapa yang memotong kukunya pada hari sabtu, keluar darinya penyakit dan masuk ke dalamnya penyembuhan, sesiapa yang mengerat kukunya pada hari ahad, keluar daripadanya kefakiran dan masuk ke dalamnya kekayaan, sesiapa yang mengerat kukunya pada hari isnin, keluar daripadanya penyakit dan masuk kepadanya kesihatan, sesiapa yang mengerat kuku pada hari selasa, keluar daripadanya al-Baros dan masuk ke dalamnya al-’Afiah, sesiapa yang mengerat kukunya pada hari rabu, keluar daripadanya was-was dan ketakutan dan masuk ke dalamnya keamanan dan kesihatan, sesiapa yang mengerat kukunya pada hari khamis, keluar daripadanya al-Jadam dan masuk kepadanya al-’Afiah dan siapa yang mengerat kukunya pada hari jumaat, masuk kepadanya rahmat dan keluar daripadanya dosa-dosa.”

    Darjat Hadith

    1. PALSU (al-Maudhuaat, Ibn Jauzi, 3/226)

    2. PALSU, di dalam sanadnya ada para pemalsu hadith dan rawi-rawi yang majhul (al-Fawa-id al-Majmu’ah, oleh al-Syaukani. m.s. 197)

    3. Di dalam sanadnya ada Nuh bin Abi Maryam yang ditohmah dengan pendustaan (Tartib al-Maudhuaat) – Sila lihat takhrij hadith dari laman dorar.net
    al-Syeikh Muhammad Nasiruddin al-Albani pula di dalam Silsilah al-Ahadith al-Dhoiefah wa al-Maudhuah ada menyebut hadith:

    من قلم أظافيره يوم الجمعة قبل الصلاة ، أخرج الله منه كل داء ، وأدخل مكانه الشفاء والرحمة

    Maksudnya: “sesiapa yang mengerat kukunya pada hari jumaat sebelum menunaikan solat, Allah mengeluarkan daripadanya penyakit dan menggantikan tempat penyakit itu dengan ppenyembuhan dan rahmat.” Hadith ini menurut penilaian al-Albani adalah hadith yang terlalu lemah (ضعيف جدا)- Sila lihat Silsilah al-Dhoiefah, m.s. 36, bil. hadith: 2021, cetakan pertama Maktabah al-Maarif al-Riyadh.
    al-Hafidz al-Sakhawi di dalam al-Maqasid al-Hasanah m.s. 422 menyebut:

    لم يثبت في كيفيته ولا في تعيين يوم له عن النبي صلى الله عليه وسلم شيء

    Maksudnya: “Tidak thabit tentang kaifiatnya (memotong kuku), tidak thabit juga tentang menentukan hari untuk memotong kuku dari Nabi S.A.W. sesuatu hadith pun.”
    Adapun tentang jari mana yang hendak didahulukan ketika memotong kuku, al-Imam Ibn Hajar al-’Asqalani (10/345) menyebut:

    لم يثبت في ترتيب الأصابع عند القص شيء من الأحاديث …. وقد أنكر ابن دقيق العيد الهيئة التي ذكرها الغزالي ومن تبعه وقال : كل ذلك لا أصل له ، وإحداث استحباب لا دليل عليه ، وهو قبيح عندي بالعالم ، ولو تخيل متخيل أن البداءة بمسبحة اليمنى من أجل شرفها فبقية الهيئة لا يتخيل فيه ذلك . نعم ، البداءة بيمنى اليدين ويمنى الرجلين له أصل وهو (كان يعجبه التيامن)

    Maksudnya: “Tidak thabit dalam tertib jari-jari ketika memotong kuku sesuatu hadithpun… Ibn Daqiq al-’Ied telah mengingkari bentuk (memotong kuku) yang telah disebut oleh al-Ghazali dan orang yang mengikutnya, dengan berkata: “Semua cara-cara itu tidak ada asalnya, dan untuk mengatakan ia suatu yang digalakkan, ianya suatu yang tidak ada dalilnya, ia merupakan suatu yang tercela di sisiku, sekiranya seseorang menggambarkan, cara memotong kuku dimulakan dengan jari telunjuk tangan kanan disebabkan kemuliaannya, maka jari-jari yang lain, dia tidak akan dapat menentukannya dengan cara itu. Ya! memulakan dengan yang kanan samaada tangan ataupun kaki itu ada asalnya, kerana Nabi S.A.W. suka memulakan sesuatu dengan sebelah kanan.”

    wallahu a’lam.

    (Sumber: Ustaz Mohamed bin ishak Jabatan Mufti Pulau Pinang)

    Kita lihat apa pula pandangan Ahli Ahli Panel Al Ahkam.Net saperti berikut:

    Tatacara memotong kuku dari telunjuk dan seterusnya itu berasal dari Kitab Ihya’ Ulumiddin. alHafeedz alIraqi yg mengeluarkan hadis ini setelah mentahqeeq kitab Ihya’. Komentar alIraqi, hadis ini tiada asalnya.
    b) Hadis Sayyidina Ja’afar itu juga tidak diketahui, samada Imam Ja’afar Sadiq (salah satu Imam Syi’ah) atau Ja’afar bin Abi Talib ra. Tapi dilihat pada matannya menepati ciri2 hadis maudhu’, yakni buat sedikit dan dapat pahala yg melampaui batas.
    c) Hadis mengenai hari2 yg sunat memotong kuku. Ia adalah hadis maudhu’ juga (palsu). Disahkan oleh ramai tokoh hadis:
    a. Ibn Jawzee (alMaudhu’aat) kerana dalam sanadnya (mata rantai) terdapat Hannad alNasafi yg terkenal dgn kejahatan mencipta Hadis palsu.
    b. azZahabi dalam alMizan juga menetapkan maudhu’nya hadis ini.

    Wallahu’alam

  22. These might even be honey, smooth peanut butter, jam or marmalade, curry source, crab paste, tomato puree, liquidised fruits or liquidised liver; look into why you are doing this and why you are choosing
    these substances (see my ebooks. Years ago it would have been simple
    enough for a beginner to put on a piece of bread paste, or dig up a worm and
    use that. ) In this regard you might think that nutritional
    de-hulled hemp seed bars or hemp oil would be a good thing for
    everyone – but this is far from being the truth.
    Elmo´s last blog post ..Elmo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge