Mengunjungi Kilang Percetakkan Kitab Suci Al-Quran

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca Oh! Islam.

Semua orang Islam kenal apa itu Al-Quran. Tetapi sayang bukan semua menggunakannya sebaiknya malah ada yang lebih sedih mereka yang langsung tidak pernah sentuh dari sejak lahir sehinggalan beranak-pinak. Lalu turunlah kebodohan dan kesombongan mereka kepada keturunan-keturunan yang seterusnya. Betapa ruginya mereka.

Menyebut mengenai Al-Quran berikut adalah yang selalu kita lihat.

Kilang Al-Quran

Kilang Al-Quran

Kilang Al-Quran

Tetapi pernahkah anda lihat bagaimana proses pencetakkannya?

Kilang Al-Quran

Kilang Al-Quran

Kilang Al-Quran

Kilang Al-Quran

Kilang Al-Quran

Kilang Al-Quran

Kilang Al-Quran

Kilang Al-Quran

Kilang Al-Quran

Kilang Al-Quran

Kilang Al-Quran

Kilang Al-Quran

Kilang Al-Quran

Kilang Al-Quran

Berikut adalah gambar wide-lens di dalam kilang tersebut. Sila klik untuk paparan saiz yang besar.

Tujuan kami berkongsi gambar ini bukanlah apa-apa. Bukanlah menunjukkan kilang pencetakkan Al-Quran yang bersih dan suci tetapi untuk mengingatkan kita semua bila kali terakhir kita memegang kitab suci ini. Saya juga mengingatkan juga pada diri saya. Amin.

+ Terima Kasih Riena Pizan

27 thoughts on “Mengunjungi Kilang Percetakkan Kitab Suci Al-Quran”

  1. al quran tak perlu baca kerana hukumnya tak wajib..

    memadailah baca al fatihah walaupun tak tahu makna.. lepaslah diri untuk keperluan solat..

    kalau boleh sampai matipun tak yah baca quran..

    jangan heran.. iblis setan zaman moden tak payah hasut orang islam sebab kalam Tuhanpun orang Islam tak sudi membacanya..

  2. DARIPADA Abu Musa, katanya, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Selalu-selalulah membaca al-Quran kerana demi Allah ia lebih cepat lepas daripada unta ditambatannya.” (Hadis riwayat Muslim)

    Membaca al-Quran adalah ibadah paling utama selepas amal fardu yang diwajibkan Allah SWT.

    Sesiapa meninggalkannya kerana keangkuhannya, nescaya Allah akan
    membinasakannya.

    Sesiapa yang mencari petunjuk pada selain-Nya, Allah akan menyesatkannya.

    Kita diingatkan jangan melupakan al-Quran yang dibaca (diingat atau dihafal)
    kerana Nabi SAW pernah bersabda: “Seburuk-buruk orang di antara kamu ialah yang mengatakan,”Aku lupa ayat ini dan itu,” tetapi sebenarnya dia melupakannya.

    Hafal al-Quran kerana sesungguhnya al-Quran itu lebih cepat perginya daripada dada lelaki daripada unta (yang terikat).” (Syaikhan dan at-Tirmizi).
    Rasulullah SAW bersabda: “Belajarlah kamu al-Quran, di akhirat nanti dia akan datang kepada ahlinya, di kala itu orang sangat memerlukannya. Ia akan datang dalam bentuk seindah-indahnya dan ia bertanya, “Kenalkah kamu kepadaku?” Maka orang yang pernah membaca akan menjawab: “Siapakah kamu?” Maka berkata al-Quran: “Akulah yang kamu cintai dan kamu sanjung, dan juga bangun malam untukku dan kamu juga pernah membacaku pada waktu siang hari. Kemudian berkata orang yang pernah membaca al-Quran itu: “Adakah kamu al-Quran?” Lalu al-Quran mengakui dan melihat orang yang pernah membacanya menghadap Allah.

    Lalu orang itu diberi kerajaan di tangan kanan dan kekal di tangannya, kemudian dia meletakkan mahkota di atas kepalanya.

    Pada ayah dan ibunya yang Islam pula diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan dunia walau berlipat ganda, sehingga kedua-duanya bertanya: “Dari manakah kami memperoleh ini semua, pada hal amal kami tidak sampai ini?” Lalu dijawab: “Kamu diberi ini semua kerana anak kamu mempelajari al-Quran.”
    .-= ariey´s last blog ..Window 7 Genuine Activator Key For Ultimate and Profesional =-.

  3. Wow… tak pernah tengok sebelum ni… Ustaz aku ade ckp, Quran cantik tp tak de gune kalau manusia tak membaca, memahami dan mengamalkan ajaran yang telah disebut di dalam Al-Quran…

    sama-sama kita berdoa agar Al-Quran sentiasa dipelihara oleh Allah S.W.T…
    .-= Beyta´s last blog ..[tutorial] : Internet Explorer di Ubuntu =-.

  4. Assalamu alaikum,

    Nice blog, the content in this blog is very useful to the people who are looking out for islamic knowledge.

  5. emmm beruntunglh kite kalu tergolong dalam golongn hafiz al-Quran…slh 1nyer mcm ariey ckp…ibu bapa seorg tahfiz akn dikurniakn ALLAH mahkota syurga MASYAALLAH…

    sedeh mse skola ustaz wat survey..rmi plajar muslim xtaw fatihah…
    ble wat survey kt parents..pon ade yxreti…insaf sgt n bruntung kite kalu kt rumah parents rotan suh solat n mgaji..

    insyaALLAH sme2x jdikn al-Quran amaln hidup…*wink

  6. Alhamdulillah aku dbesarkn dgn ayt2 al-Quran…
    Terima kasih abi & umi =)
    Semoga Allah memberi Rahmat ke atas kmu, amin!!!!

  7. kilang al-quran ni kt mekah al mukarramah.. hanya lelaki je yg leh masok tgk dlm kilang nih. pompuan xleh. salah 1 sbb, nk pelihara kesucian al-quran nih. sbb pompuan kan ada time dlm hadas. so, xleh masok..

  8. Wasiat NABI MUHAMMAD S.A.W. MESTI BACA!!!!!
    ni adalah benar… sila baca sehingga habis… dan tlg sebarkan kepada seberapa byk org Islam yg boleh…
    Assalamualaikum…. Warahmatullahi Wabarakatuh
    ini adalah surat wasiat dari penjaga makam
    Nabi Muhammad SAW iaitu Sheikh Ahmad
    Maeine (Saudi Arabia).
    pada suatu malam ketika membaca Al-Quran di
    makam Rasulullah SAW.
    selepas membaca lalu
    hamba tertidur, dalam tidur hamba bermimpi
    didatangi Rasulullah SAW lalu bersabda kepada
    hamba, dalam 60 000 orang yang meninggal
    dunia di zaman ini tiada seorang pun yang
    matinya dalam keadaan beriman.
    (a)isteri tidak mendengar kata suami.
    (b)orang kaya tidak lagi bertimbang rasa.
    (c)orang tidak lagi berzakat dan tidak membuat
    kebajikan.
    Oleh itu wahai Sheikh Ahmad, hendaklah kamu
    menyedarkan kepada orang Islam ini supaya
    membuat kebajikan, kerana hari
    penghabisan(….Qiamat) akan tiba di mana
    bintang akan terbit dari langit, sesudah itu
    matahari akan turun di atas kepala.
    PESANAN HAMBA INI
    (a) berselawat – untuk junjungan Nabi kita
    Muhammad SAW.
    (b) bertaubatlah – dengan segera sementara
    Pintu Taubat masih terbuka.
    (c) Bersembahyangla….h
    (d) berzakat – jangan ditinggalkan.
    (e) Menunaikan Fardhu haji – bila
    berkemampuan.
    (f) Jangan menderhaka kepada kedua ibu
    bapa.
    UNTUK MAKLUMAN
    1.
    seorang saudagar dari bombay telah
    menerima surat ini dan beliau telah mencatak
    sebanyak 20 salinan dan mengirimkan kepada
    orang lain, dia kemudiannya dianugerahi Allah
    dengan mendapat keuntungan yang besar
    dalam perniagaannya.
    2.
    seorang hamba Allah telah menerima surat
    ini tetapi tidak mengendahkannya…. dan
    menganggap wasiat ini palsu, maka selang
    beberapa hari kemudian anaknya meninggal
    dunia.
    3.
    Pada tahun 1977 Tun Dato Mustapha bekas
    Ketua Menteri Sabah menerima wasiat ini
    kemudian mengarahkan setiausahanya
    mencetak sebanyak 20 salinan dan
    menghantarnya kepada orang lain, maka
    selang beberapa hari kemudian dia telah
    mendapat hadiah dari kebajikan masyarakat di
    malaysia timur.
    4.
    tan sri ghazali jawi, bekas menteri besar
    perak secara tidak langsung dipecat dari
    jawatannya kerana apabila beliau menerima
    wasiat ini beliau terlupa mencetak 20 salinan
    untuk disebarkan kepada orang lain tetapi
    beliau telah menyedari kesilapannya lalu
    beliau mencetak semula wasiat ini dan
    mengirimkannya kepada orang lain, beberapa
    hari kemudian beliau telah dilantik menteri
    Kabinet Perdana Menteri.
    5.
    Zulfikar Ali Bhuno telah menerima surat
    wasiat ini dan tidak percaya akan
    kebenarannya juga menganggap palsu lalu
    membuangnya ke dalam tong sampah.
    seminggu kemudian beliau telah dijatuhkan
    hukuman pancung sampai mati.
    6.
    di Terengganu, seorang pekerja bengkel
    kenderaan telah menerima wasiat ini dari
    pengirim yang tidak dikenali yang datangnya
    dari Perak lalu beliau membuat sebanyak 20
    salinan seperti yang dituntut.
    Alhamdulillah dia
    dianugerahkan oleh Allah seorang gadis
    berakhlak mulia seperti yang dituntut oleh
    Islam.
    baginya anugerah ini paling agung dan
    tidak ada tandingannya.
    7.
    Di Terengganu juga, seorang hamba Allah
    telah menerima surat ini dari orang yang tidak
    dikenali tetapi beliau tidak mengendahkannya
    dengan mengatakan ianya bohong belaka dan
    sengaja mengada-adakan untuk menakutkan
    orang yang membacanya.
    Beberapa hari
    kemudian dia telah mendapat penyakit ganjil
    dan penderitaanya amat menyedihkan.
    setelah
    tiga minggu mendapat rawatan rapi di hospital,
    penyatkitnya sukar juga diubati oleh doktor.
    Akhirnya beliau teringat akan wasiat ini dan
    mengedarkannya kepada orang lain.
    Semingu
    kemudian barulah beliau beransur sembuh
    sehingga sekarang.
    Banyak lagi contoh-contoh orang yang
    menerima wasiat ini tetapi tidak
    mempercayainya dan tidak mengedarkannya
    atau menyampaikan kepada orang lain.
    dimana
    mereka mendapat malapetaka.
    setelah
    kejadian yang menggembirakan dan
    menyakinkan ini anda jangan lupa
    menyampaikan 20 salinan wasiat dalam masa
    96 jam dari masa anda menerimanya. InsyaAllah anda akan memperolehi sesuatu
    dari YANG MAHA KUASA dengan penuh keyakinan pasti ia akan menerangi hidup anda dengan nikmat kebahagiaan hidup. ISNYAALLAH.
    PERHATIAN
    setelah membaca wasiat ini hendaklah ditulis atau dicetak dan disampaikan kepda orang lain sebanyak 20 salinan. sekiranya telah dilakukan anda akan dianugerahkan sesuatu nikmat atau hajat anda akan dikabulkan oleh ALLah.
    kata sheikh ahmad lagi. jika apa yang hamba katakan ini tidak benar, biarlah hamba mati dalam kekufuran dan hamba tidak mendapat perlindungan dan syafaat Rasulullah SAW naaauzubillah. oleh itu hendaklah ditulis atau dicetak dan disampaikan kepada orang lain.
    insyaAllah dalam masa 2 minggu anda akan berolah kebahagiaan dan ingatlah lakukan ini dengan hati yang ikhlas dan janganlah diabaikan atau dibiarkan
    TLG SEBAR KAN KPD UMAT ISLAM…. SEBAR KAN 20 WASIAT NI KPD UMAT ISLAM

  9. salam,

    sedikit jawapan berkenaan surat berantai berkenaan:

    dipetik dari laman web

    http://www.darulkautsar.com/pemurnianaqidah/umum/suratberantai.htm

    WASIAT PALSU SYEKH AHMAD

    Dr. Yusuf Qardhawi

    PERTANYAAN:

    Pada suatu saat secara kebetulan saya menerima sepucuk surat dan
    setelah saya baca, saya merasa bingung mengenai isinya. Karena itu,
    saya mohon kesediaan Ustaz untuk menjelaskan isi surat tersebut,
    apakah benar atau tidak.

    Surat tersebut ditandatangani oleh seorang fa’il khair (pembuat
    kebaikan, dermawan) yang berisi wasiat Syekh Ahmad, juru kunci makam
    (kubur) Rasulullah saw., yang ditujukan kepada segenap kaum muslimin
    di dunia timur maupun barat. Juga berisi macam-macam nasihat.

    Pada bagian akhir surat tersebut dikatakan, “Di Bombay terdapat
    seseorang yang memperbanyak surat tersebut dan membagi-bagikannya
    kepada tiga puluh orang, lalu Allah memberikannya rezeki sebanyak dua
    puluh lima ribu rupiah; ada pula yang membagi-bagikannya lalu ia
    mendapat rezeki dari Allah sebanyak enam ribu rupiah. Sebaliknya, ada
    pula orang yang mendustakan wasiat tersebut, sehingga anaknya
    meninggal dunia pada hari itu.”

    Dalam surat tersebut dikatakan bahwa orang yang telah memperoleh dan
    membaca wasiat itu tetapi tidak menyebarkannya kepada orang lain, akan
    ditimpa musibah besar.

    Bagaimanakah pendapat Ustaz mengenai masalah tersebut? Apakah benar
    atau tidak? )

    JAWABAN:

    Memang ramai orang yang bertanya tentang wasiat tersebut. Dan
    sebenarnya kemunculan surat wasiat ini bukan saja baru-baru ini,
    tetapi saya telah melihatnya sejak puluhan tahun lalu. Surat tersebut
    dinisbatkan kepada seorang lelaki yang terkenal dengan sebutan Syekh
    Ahmad, juru kunci makam Rasulullah saw.

    Untuk memastikan kebenaran berita yang disampaikan dalam surat
    tersebut, saya pernah menanyakan kepada orang-orang di Madinah dan di
    Hijaz. Saya mencari informasi mengenai orang yang disebut Syekh Ahmad
    itu beserta aktivitasnya. Dari informasi yang didapat, ternyata tidak
    ada seorang pun di Madinah yang pernah melihat dan mendengar berita
    mengenai Syekh Ahmad ini. Tetapi sayangnya, wasiat yang menyedihkan
    itu telah tersebar luas di negara-negara umat Islam.

    Wasiat tersebut dengan segala isinya tidak ada arti dan nilainya sama
    sekali dalam pandangan agama. Di antara isi wasiat yang diasaskan pada
    pendapat Syeikh Ahmad yang katanya bermimpi bertemu Nabi saw. itu
    ialah tentang telah dekatnya hari kiamat.

    Masalah berita kedekatan kiamat ini sebenarnya tidak perlu mengikuti
    pendapat Syeikh Ahmad atau Syeikh Umar, karena Al Qur’an telah
    mengatakan dengan jelas:

    “… boleh jadi hari kebangkitan itu sudah dekat waktunya.” (Al Ahzab: 63)

    Begitu pula Nabi saw. telah bersabda:

    “Aku dan hari kiamat diutus (secara berdekatan) seperti ini. Beliau
    (mengatakan demikian) sambil memberi isyarat dengan jari telunjuk dan
    jari tengahnya.” (Muttafaq ‘alaih dari hadits Anas dan Sahl bin Sa’ad)

    Hal lain dari isi wasiat itu ialah bahwa kaum wanita sekarang sudah
    banyak yang keluar rumah, dan banyak yang telah menyimpang dari agama.
    Masalah ini pun sebenarnya tidak perlu mengambil sumber dari
    mimpi-mimpi, karena kita sudah mempunyai kitab Allah dan sunnah Rasul
    yang sudah memuaskan untuk dijadikan pedoman. Allah berfirman:

    “… Pada hari ini telah Kusempurnakan untukmu agamamu, dan telah
    Kucukupkan nikmat-Ku atas kamu, dan telah Kuridhai Islam menjadi
    agamamu …” (Al Maa’idah: 3)

    Orang yang beranggapan bahwa Din Islam yang telah disempurnakan Allah
    ini masih memerlukan keterangan yang diwasiatkan oleh orang yang tidak
    dikenal itu, berarti dia meragukan kesempurnaan dan kelengkapan Dinul
    Islam. Islam telah sempurna dan telah lengkap, tidak memerlukan wasiat
    apa pun.

    Isi wasiat tersebut jelas memperlihatkan kebohongan dan kepalsuan
    wasiat tersebut. Sebab, pewasiat telah mengancam dan menakut-nakuti
    orang yang tidak mau menyebarluaskannya bahwa ia akan mendapat musibah
    dan kesusahan, anaknya akan mati, dan hartanya akan habis. Hal ini
    tidak pernah dikatakan oleh seorang manusia pun (yang normal
    pikirannya), terhadap kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya. Tidak ada
    perintah bahwa orang yang membaca Al Qur’an harus menulisnya setelah
    itu kemudian menyebarluaskannya kepada orang lain; dan jika tidak,
    akan terkena musibah. Begitu pula tidak ada perintah bahwa orang yang
    membaca Shahih Bukhari harus menulisnya dan menyebarluaskannya kepada
    khalayak ramai, sebab kalau tidak, akan tertimpa musibah.

    Kalau Al Qur’an dan Sunnah Rasul saja tidak begitu, maka bagaimana
    dengan wasiat yang penuh khurafat itu? Ini merupakan sesuatu yang
    tidak mungkin dibenarkan oleh akal orang muslim yang memahami Islam
    dengan baik dan benar.

    Kemudian dalam wasiat tersebut dikatakan bahwa si Fulan di negeri ini
    dan ini karena telah menyebarluaskan wasiat tersebut ia mendapat
    rezeki sekian puluh ribu ringgit. Semua itu merupakan khurafat dan
    penyesatan terhadap umat Islam dari jalan yang benar dan dari
    mengikuti Sunnah serta peraturan Allah terhadap alam semesta.

    Untuk memperoleh rezeki, ada sebab-sebabnya, ada jalan dan aturannya.
    Adapun bersandar kepada khayalan dan khurafat seperti dalam wasiat itu
    adalah merupakan usaha untuk menyesatkan dan meyelewengkan akal
    pikiran umat Islam.

    Kita perlu menjaga dan mengawasi kaum muslimin agar tidak membenarkan
    dan percaya kepada khurafat seperti ini dan agar tidak mempunyai
    anggapan bahwa orang yang menyebarluaskan wasiat palsu tersebut akan
    mendapat syafaat dari Nabi saw. sebagaimana yang dikatakan oleh
    penulis surat yang batil itu.

    Sesungguhnya syafaat Nabi saw. juga diperuntukkan bagi umatnya yang
    pernah melakukan dosa-dosa besar. Hal ini sudah disebutkan dalam
    hadits-hadits sahih (dan tidak perlu bersumberkan pada wasiat melalui
    mimpi; pent.) bahwa Rasulullah bersabda:

    “Orang yang paling berbahagia akan memperoleh syafaatku pada hari
    kiamat ialah orang yang telah mengikrarkan laa ilaaha illallah dengan
    perasaan ikhlas dan lubuk hatinya.” (HR Bukhari)

    Kami mohon kepada Allah Azza wa Jalla semoga Ia berkenan menjadikan
    umat Islam mengerti tentang agama mereka. Semoga memberi petunjuk dan
    bimbingan kepada mereka ke jalan yang lurus, serta melindungi mereka
    agar tidak mempercayai berbagai khurafat, khayalan, dan kebatilan.

    ———————–

    Fatwa-fatwa Kontemporer Dr. Yusuf Qardhawi
    Gema Insani Press
    Jln. Kalibata Utara II
    No. 84 Jakarta 12740
    Telp. (021) 7984391-7984392-7988593
    Fax. (021) 7984388
    ISBN 979-561-276-X

    Fatwa oleh Majlis Fatwa Kebangsaan 1978

    KHURAFAT DAN BOLEH MENJATUHKAN MURTAD

    Majlis Fatwa Kebangsaan 1978 mengesahkan surat ini ditulis oleh
    paderi-paderi biara Blessings of St Antonio, Texas, USA pada tahun
    1974/75 untuk mengelirukan umat Islam. Penulis asal surat ini ialah
    mendiang Father Francis Jose de Villa, seorang paderi Katolik dari
    Argentina berketurunan Arab-Syria (bekas penganut Islam, nama asalnya
    Mohamed Elias Skanbeg). Dia pernah bertugas di Instituto Sacristo
    Convocione Reliogioso di Brindisi, Itali sebagai mubaligh Katolik
    antara tahun 1966-1968di bawah Cardinal Agostino Casaroli. Father de
    Villa meninggal dunia pada tahun 1980 di Texas dalam usia 54 tahun.

    Menurut Allahyarham Sayyed Mohamed Raisuddin Al-Hashimi Al-Quraisy,
    penjaga makam Rasulullah SAW di Madinah antara tahun 1967- hingga
    1979, tidak ada penjaga makam bernama Sheik Ahmad antara tahun 1881
    hingga 1979. Penjaga makam di Madinah ialah:

    * Sayyed Turki Abu Mohamed Abdul Razaque Al-Hashimi Al-Quraisy
    (1881-meninggal dunia 1932),
    * anaknya Sayyed Hashim Abu Faisal Abdul Jalil Al-Hashimi Al-Quraisy
    (1932-meninggal dunia 1934),
    * adiknya Sayyed Abdul Karim Mutawwi Al-Hashimi Al-Quraisy
    (1934-bersara 1966) dan
    * anak saudaranya Sayyed Mohamed Raisuddin bin Mohamed bin Abdul
    Razaque Al- Hashimi Al-Quraisyi (1967-meninggal dunia 1979).

    Bekas menteri besar Perak Allahyarham Tan Sri Mohamed Ghazali Jawi
    bertaubat dan mengucap kalimah syahadat sekali lagi di hadapan Kadi
    Daerah Kinta pada tahun 1976 setelah beliau mengaku pernah menerima
    dan mengirim surat ini kepada dua puluh orang kawannya. Peristiwa ini
    berlaku tidak lama sebelum beliau meninggal dunia. Bekas Kadi Daerah
    Kinta meminta beliau mengucap semula kerana bimbang beliau telah gugur
    syahadah (murtad).

    Allahyarham Datuk Shafawi Mufti Selangor mengisytiharkan bagi pihak
    Majlis Fatwa Kebangsaan bahawa barang siapa dengan sengaja menyebarkan
    risalah ini adalah “melakukan syirik dan tidak mustahil jatuh murtad
    melainkan dia bertaubat dan menarik balik perbuatannya itu terhadap
    sesiapa yang telahpun dikirimkan risalah ini”.
    (Surat Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia Bil. 7/78/I).

    Keputusan ini diiktiraf oleh Majlis Raja-raja Melayu dalam
    mesyuaratnya di Pekan pada 16 Oktober 1978, dipengerusikan oleh
    Almarhum Sultan Idris Shah, Perak.

    Menurut Majlis Fatwa Kebangsaan 1978, menyebar surat ini “termasuk
    dalam menyekutukan Allah S. W. T. dengan syirik yang amat besar
    (shirk-i-kubra) serta mempermainkan Rasulullah S. A. W. serta menyebar
    dengan niat tidak baik kekeliruan dan muslihat di kalangan umat
    Islam.”. Lagipun,”surat ini menggambarkan pembohongan yang amat besar
    terhadap junjungan besar Nabi Muhammad S. A. W. serta ajaran baginda
    kerana menggambarkan SHEIK AHMAD sebagai perawi hadith sesudah
    kewafatan baginda”.

    Allahyarham Datuk Sheik-ul-Islam Mufti Kedah dalam Risalat Al-Aman
    1983/Bil 8, surat ini “paling kurang menimbulkan syirik kecil dan
    murtad secara tidak sengaja terkeluar dari Islam, serta syirik yang
    besar jika sengaja maka taubatnya tidak sah melainkan dibuat dengan
    sesungguhnya. Adapun jika seseorang itu menyalin surat ini kepada umat
    Islam lain, jatuhlah hukum ke atasnya mentablighkan perkara syirik dan
    khurafat. Sesungguhnya ulamak sependapat perbuatan itu sungguh besar
    syiriknya dan boleh mengakibatkan murtad walaupun tanpa sadar
    si-pengirim.”

    Wassalam

  10. kenape org percaye sgt psl surat berantai tu? benda simple-mimple tu pun tak paham. nampak sgt surat tu sebenarnye tak wujud pun! percaye sgt kalau tak sebarkan surat tu, mati la, harta hilang, etc. bdk kecik pun boleh paham

  11. Salam.Al-Qur’an mesti di baca dan difahamkan maksud2nya.
    Baca kalau tak faham hukum nya apa ye?

    Sehari satu ayat dan faham akan pengertian ayat dan apa yang telah diperintahkan kepada orang yang terdahulu dan apa yang kita harus buat setelah membaca dan faham isi Al-Qur’an yang telah dibacakan.

  12. setuju dengan amin…
    kita pasti ka yang segala pahala yang ada sudah cukup untuk menjanjikan syurga? hinggakan kita x perlu membaca dan memahami Al-Quran yang semudah2nya memberi kita pahala yang sangat banyak malah berganda..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge