Lafaz Niat Puasa Ramadhan

LAFAZ NIAT PUASA
nawaitu souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis sanati lillahi ta’aalaa

LAFAZ NIAT PUASA UNTUK SEBULAN

sahaja aku berpuasa sebulan pada bulan Ramadan bagi tahun ini kerana Allah Taala

DOA BERBUKA PUASA

allahumma laka somtu wa bika aamantu wa ‘alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin

Source: Chokilala

17 thoughts on “Lafaz Niat Puasa Ramadhan”

  1. lafaz niat ni sebenarnya tiada dalam hadis..jadi kalau tak lafaz pn takpe, asalkn dalam hati sudah terdetik yang kita ingin berpuasa kerana Allah :)

  2. yup betul.. aku sokong naem.. tak lafaz pun takpe..

    tapi kekadang tu ade sesetengah orang kate kalo malam nye tak lafaz niat pose.. esoknye tak leh pose.. ye.. kepale hotak die..
    da masuk bulan ramadhan.. da secare auto mindset mestilah nak pose.. habih tu nak buat ape lagi…

    same la cam solat.. nak duduk berdiri atas sejadah nak solat da ni… nak gak lagi lafaz kuat niat.. dak mmg duk atas sejadah nak solat la nak ape lagi.. nak main2 ke..

  3. Sejauh manakah benarnya kata-kata anda? Setiap amalam perlu diniatkan, kata nabi.

    Sekiranya dia berniat dalam dirinya dengan semata-mata berpuasa (tidak ditentukan jenis puasa), maka niatnya tidak sah. Ini berdasarkan sabda Nabi SAW yang bermaksud : “Sesungguhnya amalan itu dengan niat“. Seperti yang telah dinyatakan sebelum ini : “Dan bagi setiap orang itu apa yang telah diniatkannya”. Maksudnya : perbuatannya itu akan mengikut jenis yang telah diqasadkan untuk dilakukan.

    rujuk sini: http://www.ahmadrushdi.com/2009/08/rukun-puasa/

  4. yup

    Sesungguhnya amalan itu dengan niat..
    niat dengan LAFAZ niat bende yang lain..
    kalau terdetik dalam hati ‘esok aku nak pose’..
    itu sudah cukup dikire niat..

    kite bgn malam2 nak sblm sahur.. nak buat.. nak main2?.. ye mestilah kite nak sahur.. kerane kite dah berniat nak berpose…

    sabda Nabi
    “Sesungguhnya setiap amalan itu dengan NIAT”..
    bukan LAFAZ niat…

    Saye hanye rujuk kepade sabda Nabi semate2.. kepade SATU agama Islam.. bukan kepade EMPAT mazhab
    NIAT adalah niat..
    lafaz niat adalah lafaz niat.. bende yang berbeza..

    wassalam..

  5. dan kali ini saya pula bersetuju dengan hambaNya. yang kami maksudkan adalah tiadanya lafaz niat yang di ajar oleh Nabi. Nabi ajar kita berniat, tapi bukan lafaz niat. cukup sekadar detik hati.

    tiada dalam mana2 hadis sahih ttg LAFAZ niat, tak kira puasa, atau solat. yang ada hanyalah NIAT dan bole dibuat dalam apa2 sahaja bahasa yang kita suka.

  6. ye benar.. terdetik esok puase.. da cukup da.. niat x perlu formal2 pon.. sahaja aku bagai.. huhu =p

  7. xsalah sebenarnya kalo nk lafazkan niat tu…. sekadar membetulkan kembali niat kita….itu sahaja….

  8. aih.. camne leh tersalah niat plak tu… buleh salah2 la pulak ek…
    nak lafaz tu tak kisah.. kat msia ni dah jadi wajib..

  9. lafaz niat itu bid’ah.. die lebih mendatangkan keburukan iaitu waswas.. syaitan n company gemar kpd manusia yg waswas dlm ibadah

  10. kalo ni fb aku da click like kat komen anonymous tu… aku malas je cakap lafaz tu bid’ah.. nanti orang cop ajaran sesat..
    ko tau la org msia.. bagi pendapat sket, ajaran sesat terus .. terus ISA.. tapi Alhamdulillah ade gak open minded..

  11. selamat berpuasa………..!!!!!!!!!!!! n mymbt ary raya aidilfitri…….!!!!!!!!

  12. Admin, merujuk pada komen Hambanya. Kalau dah bulan puasa, takkan lah kita niat nak puasa sunat? Setiap perbuatan itu ‘sentiasa’ beserta niat. Perbuatan tanpa beserta niat itu gila. So benarlah pernyataan itu, kalau esok bulan puasa, secara automatik dah terdetik nak berpuasa. Terdetik itu lah niat. Lafaz tu bukan niat. Menyatakan satu persatu dalam hati itu menimbulkan waswas, sedangkan niat itu sentiasa beserta perbuatan. Kalau waktu zohor kita berdiri atas sejadah, angkat takbir kita dah jelas nak buat apa, tak perlu nak nyata satu persatu dalam hati. Ini lah punca timbul penyakit waswas. Setiap perbuatan kita, kita sebut dalam hati satu persatu atau dah tahu nak buat apa? Dah tau nak buat apa itu la betapa jelas nya niat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge