Gambaran Hari Kiamat

- Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

- Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

- Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

- Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

- Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

- Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

- Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

- Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

- Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

- Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

- Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.
ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.
ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

- Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

- Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

- Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.

- ‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

- Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

- Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.

- Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

- Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

- Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

- Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

- Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

- Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

- Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.

- Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

- Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.
ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.

② Doa anak²nya yang soleh.

③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

Sumber: Amar Sufi

102 thoughts on “Gambaran Hari Kiamat”

  1. aslamkum. terima kasih banyak2 kerana memberi peluang kpd kami ilmu yg sungguh manfaat utk renungan bersama dan utk diamalkan. semoga usaha murni tuan ini mendapat keberkatan dari Allah. amin.

  2. salam,
    satu perkongsian yg berguna, cumanya sy meragui statement imam 4 mazhab tu. sy semak hadith Muslim (buku 39 hadith 6849 – 6853) tiada penyataan mengenai imam 4 mazhab. adakah imam 4 mazhab tu tidak dihisab? adakah mereka maksum seperti rasul2 yang lain?

    “Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab”

    Minta tuan/puan semak dan pastikan.

  3. Usia dah lanjut, dunia dah tua, ajal dah dekat, manusia dah lalai…. KIAMAT dah hampir…, dah bersedia? Alhamdulillah jika dah bersedia,,,, TAPI, pada yang belum bersedia lagi…? Pastikan IMAN anda kukuh, TAPI, pada yang belum kukuh lagi…? Pastikan AGAMA anda adalah benar!!! TAPI, pada yang belum benar lagi….? Bagaimana nasib anda? Putih atau Hitam…. anda tentukanlah…

  4. takut kerana 999 orang yang akan memasuki neraka betapa sakitnya berada di dalam neraka ALLAH S.W.T

  5. ya Allah..menginsafkan..bergenang air mata mengenangkan dosa yg pernah dilakukan..aku bertaubat ya Allah:’(

  6. rase kerdil sgt diri ini ya allah.. adekah aku akan tergolong di kalangan yg berjln dgn tunggangan? adekah aku akan tergolong di dalam golongan yg melintas spntas kilat. allah.. byk dosaku padaMu..

    minta izin share.. terima kasih krn memberikan sgl info yg bermanfaat.moga2 hidup anda akan dirahmati.. insya allah..

  7. Maaf, sy pelik kenapa semua org tidak teliti dalam pembacaan. stetmen mengenai imam 4 mazhab memerhati ummat rasulullah diadili telah ditokok tambah dan tidak wujud dalam mana2 hadith.
    sy igtkan pada pembaca sekalian:

    “dalam 71 pecahan yahudi, 70 golongan akan masuk neraka dan 1 golongan masuk syurga, dalam 72 golongan nasrani, 71 akan masuk neraka dan 1 golongan masuk syurga, dan dalam 73 pecahan islam, 72 golongan masuk neraka dan 1 golongan akan masuk syurga”.

    siapakah yg akan masuk syurga itu? lalu rasulullah menjawab “Al-Jamaah”

    rasulullah tidak pernah menyatakan imam 4 mazhab akan bersamanya memerhatikan umatnya diadili.

  8. YA ALLAH DEKAT KN LAH HATI SERTA JIWA KU PADA MU SESUNGGUHNYA AKU INI HAMBA MU, IMAN KAN LH AKU DAN KUAT KAN LH IMAN KU SERTA SAUDARA2 KU, JAUH KAN LH DOSA2 DAN PERBUATAN YG DI LARANG MU..BAWA LH DIRI KAMI BERIMAN DGN MU,SESUNGGUH NYA DUNIA INI MILIK MU BILA TIBA MASANYA DUNIA INI DLM GENGAMAN MU,.ALLAH MAHA BESAR DAN MAHA KUASA

  9. YA ALLAH YG MAHA TINGGI DAN MAHA BERKUASA BAWA LAH AKU SERTA SAUDARA2 KU BERIMAN KEPADA MU,DAN JAUH KN LH AMALAN2 BURUK SERTA YG DILARANG MU DARI DIRI KAMI, SESUNGGUH NYA KAMI INI HANYA HAMBA MU BERDOSA, SUCI KAN LH DIRI KAMI DAN AMPUN KAN LH SEGALA DOSA2 YG TLAH KAMI LAKUKAN,, KUAT KN LH IMAN2 KAMI SERTA SAUDARA2 KAMI.SESUNGGUHNYA BILA TIBA MASANYA KAMI INGIN BERADA DALAM IMAN YG KUAT SERTA DI SISI MU YA ALLAH YA TUHAN KU YG MAHA BESAR

  10. Ya Allah yang Maha Berkuasa …
    betapa seramnya keadaan di akhirat …
    ampunilah dosa2ku dan bimbingilah keluarga ku Ya ALLAH ..
    yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang ….

  11. ya Allah Yang Maha Berkuasa…..ya Allah Yang Maha Pengampun…..Ampunilah dosaku ini……sesungguhnya engkaulah Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihi…Ya Allah….Aku takut akan azab Mu Ya Allah……..ampunilah segala dosaku yg telah ku lakukan…….

  12. kenyataan tetang imam 4 tu.. telah menimbulkan keraguan yg besar sehingga menimbulkan fakta2 lain yang sahih.. moderator tolong buat sesuatu untuk mengembalikan keyakinan pembaca..

  13. terima kasih kerana memberi kesedaran kepada ku..
    kesedaran berpanjangan..amin..

  14. ya…ALLLH…smlm aq telh lakukan dosa besar….aq tkkn ulangi ny…aq harap engkau dapat menerima taubat ku ini…

  15. “ⅰ- Pemimpin yang adil.
    ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
    ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
    ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
    ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.
    ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
    ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah. ”

    semua golongan lelaki je..golongan perempuan xder pelung ker?

  16. Ya allah….hamba teramat-amat takut krana 1org shja yg akan msuk syurga…drpd 1000 org yg meniti titian sirat..engkau beri kanlah aku ptunjuk untuk mnjadi seorang yang beriman…insyaallah…

  17. Ya Allah..
    Kuatkanlah iman & teguhkanlah hatiku utk beriman & beramal kepadamu sehingga akhir hayatku,kedua ibubapaku,isteriku serta kaum keluargaku..
    tabahkanlah hati2 kami ya Allah utk mengharungi dugaanmu..

  18. Salam buat semua>>>>Untuk jalan yang mudah ia memerlukan azam serta yang memenuhi sasaran. Apa sasaran nya? …maka kita kena belajar Sifat 20. untuk mengenali Allah dan siapa kah kita yang sebenar (Zahir dan bathin). untuk itu maka barulah kita boleh faham akan erti kehidupan atas kejadian kita di dunia ini. Jaolan nya Ilmu Tauhid.(bertariqad lah kita.)

  19. wahai insan menangislah kamu kerana rasa cinta dan rindu kamu kpd Allah,takutlah kamu kerana Dia mengetahui segala yg kamu lakukan,carilah rasa ikhlas bahawa kamu hidup kerana Allah dan bukan kerana makhluk,bersihkanlah hatimu agar hidayah Allah sampai kpd kamu dan kembalilah kamu kpd Allah dalam keadaan jiwa yg tenang…..

  20. SUBHANALLAH,ALLAH maha mengetahuai,maha pengampun maha bijaksana,teguhkn imanku,kuatkn semangatku,chtkn tubuh bdnku utk m’lakukan amalan solatku,smg amalan k’baikanku dan amalan solatku d’trima plehMU,INSYAALLAH…amin

  21. ilmu yang amat berguna untuk kita semua,, thank atas sgla maklumat y tuan tliskan

  22. MUST SHARE….
    …UNTUK KEBAIKAN DAN PENGAJARAN SERTA PERHATIAN KEPADA UMAT NABI MUHAMMAD SAW…MOGA ALLAH SWT MENGAMPUNKAN DOSA2 DAN MENGEKALKAN KEIMANAN KITA…AMIN YA RABBAL ALAMIN.

  23. MUST SHARE ARTICLE…utk peringatan kpd yg sentiasa alpa selagi bergelar manusia…moga Allah SWT memberi taufik & hidayah serta mengampunkan dosa2 kita…AMIN ya rabbal alamin..

  24. - Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

    - Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

    - Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

    - Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

    - Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

    - Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

    - Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

    - Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

    - Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

    - Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

    - Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

    ⅰ- Pemimpin yang adil.
    ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
    ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
    ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
    ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.
    ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
    ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

    - Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

    - Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

    - Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.

    - ‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

    - Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

    - Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.

    - Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

    - Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

    - Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

    - Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

    - Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

    - Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

    - Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.

    - Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

    - Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

    ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
    ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.
    ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

    (Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

    Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

    Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

    Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

    Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

    Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

    Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

    ① Sedekah/amal jariahnya.

    ② Doa anak²nya yang soleh.

    ③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

  25. Great weblog here! Also your website quite a bit up fast! What web host are you the usage of? Can I get your associate hyperlink for your host? I desire my site loaded up as fast as yours lol
    Foredi´s last blog post ..1

  26. Assalamu’alaikum,,,,,,Saudaraku hidup hanya sebentar maka dari itu mari kita gunakan dengan sebaik-baiknya,,,,,,,hal yang paling dekat dengan kita adalah “KEMATIAN”

  27. YA ALLAH AMPUNILAH DOSA DOSA KU
    AKU TAKUT SIKSAMU TAPI AKU SELALU MENJALANKAN APA YANG ENGKAU TELAH LARANG

  28. ya allah ampunkan dosa2 ku…aq tahu aq bnyak buat kesalahan…ya allah bagilah peluang kepada manusia untuk meneruskan keinginan mereka ya allah…
    :’(

  29. takut nye ble mbce tntg pmblasn allah kt akhirt…ya allah bnyak nye dose aku,…terangilah htiku ya allah…buka kn lah pintu taubat kpdaku…ampunkn dose2 ku d dnie ini ya allah…sesungguh ny ALLAH ITU MAHA BESAR..!

  30. Wasiat NABI MUHAMMAD S.A.W. MESTI BACA!!!!!

    ni adalah benar… sila baca sehingga habis… dan tlg sebarkan kepada seberapa byk org Islam yg boleh…

    Assalamualaikum…… Warahmatullahi Wabarakatuh

    ini adalah surat wasiat dari penjaga makam

    Nabi Muhammad SAW iaitu Sheikh Ahmad

    … Maeine (Saudi Arabia).

    pada suatu malam ketika membaca Al-Quran di

    makam Rasulullah SAW.

    selepas membaca lalu

    hamba tertidur, dalam tidur hamba bermimpi

    didatangi Rasulullah SAW lalu bersabda kepada

    hamba, dalam 60 000 orang yang meninggal

    dunia di zaman ini tiada seorang pun yang

    matinya dalam keadaan beriman.

    (a)isteri tidak mendengar kata suami. (b)orang kaya tidak lagi bertimbang rasa.

    (c)orang tidak lagi berzakat dan tidak membuat

    kebajikan.

    Oleh itu wahai Sheikh Ahmad, hendaklah kamu

    menyedarkan kepada orang Islam ini supaya

    membuat kebajikan, kerana hari

    penghabisan(……Qiamat) akan tiba di mana

    bintang akan terbit dari langit, sesudah itu

    matahari akan turun di atas kepala.

    PESANAN HAMBA INI

    (a) berselawat – untuk junjungan Nabi kita

    Muhammad SAW.
    (b) bertaubatlah – dengan segera sementara

    Pintu Taubat masih terbuka.

    (c) Bersembahyangla.. (d) berzakat – jangan ditinggalkan.

    (e) Menunaikan Fardhu haji – bila

    berkemampuan.

    (f) Jangan menderhaka kepada kedua ibu

    bapa.
    Banyak lagi contoh-contoh orang yang

    menerima wasiat ini tetapi tidak

    mempercayainya dan tidak mengedarkannya

    atau menyampaikan kepada orang lain.

    dimana

    mereka mendapat malapetaka.

    setelah

    kejadian yang menggembirakan dan

    menyakinkan ini anda jangan lupa

    menyampaikan 20 salinan wasiat dalam masa

    96 jam dari masa anda menerimanya. InsyaAllah anda akan memperolehi sesuatu

    dari YANG MAHA KUASA dengan penuh keyakinan pasti ia akan menerangi hidup anda dengan nikmat kebahagiaan hidup. INSYAALLAH.

    PERHATIAN

    setelah membaca wasiat ini hendaklah ditulis atau dicetak dan disampaikan kepda orang lain sebanyak 20 salinan. sekiranya telah dilakukan anda akan dianugerahkan sesuatu nikmat hajat anda akan dikabulkan oleh ALLah.

  31. sesungguh nya..aku tdk brhad menerima syurga dan aku jga tdk mhu neraka mu…krna aku tdk thu bgai mna kh dri ku ini..dan aku hanya ingn kn yg terbaik utk mu YA ALLAH…
    ampun kn lh dosa ku krna aku sentiasa melakukn dosa ku…
    YA ALLAHU YA RAHMAN NIR YA RAHIM….

  32. sesungguhnya aku tidak berhak menerima syurgamu.ya allah ampunkanlah dosaku .

  33. ya ALLAH ampunin dosa – dosa hamba
    berilah hamba jalan ridho mu ya Allah dalam menjalani perintah mu

  34. Kalau hanya 1(0.1%) orang drpd 1000 orang yg meniti Sirat masuk Syurga, bila kiamat esok dengan penduduk Dunia +- 6 billion orang bermakna cuma 6 juta(0.1%) sahaja yg akan masuk Syurga, 5 billion 9 ratus 9 puluh 4 juta masuk Neraka dan negara kita Malaysia yg penduduknya +-28 juta bererti hanya 28 ribu sahaja yang akan masuk Syurga dan 27,972,000 akan masuk Neraka. Itu tak termasuk Umat yang terdahulu. Kesimpulannya seolah olah kita dapat membuat anggaran bilangan penghuni Syurga & Neraka sedangkan hanya Allah Azza Wajalla sahaja yang tahu penghuni Syurga dan Neraka.

  35. As Salam kepada empunya blog dan sabahat2 sekelian..
    Sungguh Benar adanya hari kiamat. Maha Suci Allah Yang Maha Mengetahuinya.
    Mohon kongsi artikel di blog saya untuk perkongsian ilmu berguna ini..
    Terima kasih atas peringatan.
    Semoga Allah akan merahmati kita … Insyallah

  36. Sangat luas dan jauh Perjalanan yang dibayang kan, MERUPA kan Muttashabbih semata-mata, ia itu, suatu Kiasan & Sindiran.
    Pokok pangkal nya, ia lah ” Awaluddin Ma’arifat[tul’ Lah ”
    ( Awal awal Ugama Mengenal Allah ) – satelah penghidupan saorang Insan itu berakhir dipenghujong jalan selama 70/80 tahun, maka baharu lah di ‘Iktiraf ” InnaLillahi’ wa’ina’Illahi Roji’uun ” ( maksud nya, ‘ Dari Allah kita datang, kepadaNya kita akan Kembali…) = Allah’Hu’Alam

  37. YA ALLAH… LINDUNGILAH KAMI .. HAMBAMU YG JAHIL DGN RAHMATMU… SESUNGGUH NYA RAHMAT MU AMATLAH LUAS..

  38. mari kita sama-sama percaya kepada ALLAH, ALLAH yang maha ESA ALLAH itu hanya satu dan punya segalanya ALLAH yang tidak punya anak dan pernah tidur dan ia sempurna mari kita sama percaya kepada ALLAH kita yang percaya kepada tuhan dan takut kapadanya.

  39. lama tu …………..kalau ditambah ………………….lama sungguh untuk sampai ke syurga .,

  40. Dah banyak kali saya ambil imput dari blog awak untuk tesis saya .

    .. rasanya kurang sopan kalau x minta izinkan
    ? maaf kerana baru nak minta izin .. anyway .
    . tahniah .. idea awak memang terbaik :)
    Affiliate Percuma´s last blog post ..Affiliate Percuma

  41. Very good Strategies, appreciate it. Relating to girls who actually need to drop extra pounds speedily, try our website for the very best course to get in shape in record time.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge