Azab meninggalkan Solat Fardu

Buat renungan kita bersama, barang siapa yang meninggalkan solat fardu, seksanya umpama..

Subuh:
Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka jahanam selama 60 tahun.

Zuhur:
Dosanya seperti membunuh seribu orang Islam.

Asar:
Dosanya seperti meruntuhkan Kaabah.

Maghrib:
Dosanya seperti berzina dengan ibu atau bapanya sendiri.

Isyak:
Allah berseru kepada mereka, “Hai orang yang meninggalkan solat Isyak, bahawa Aku tidak lagi reda engkau tinggal di bumi-Ku dan menggunakan nikmat-nikmat-Ku.” Segala gerak-gerinya seperti pakai, makan, tidur adalah berdosa kepada Allah.

OHISLAM: SAMA-SAMALAH KITA PERBAIKI DIRI DAN BERPESAN-PESAN KEPADA KEBAIKKAN..

43 thoughts on “Azab meninggalkan Solat Fardu”

  1. salam..
    hrp Tuhan beri kite hidayah supeye
    xtggl solat..bersihkan hati ngn zikrullah…
    insyaallah…

  2. Lut 15/06/2010 at 1:55 PM

    adeh subuh.. T_________T

    xpe, kalo susah nak bangun pagi kunci jam tu…. kalo terbangun lambat gak terus solat subuh jgn tangguh2 , Allah tu maha pengampun…

    Wallahualam.

  3. solat memang merupakan perkara paling mudah tetapi susah nak dilaksanakan kalau tak ada hati yang kuat :) sama2lah kita repair diri kita ni jadi muslim sejati. amin
    .-= suraya´s last blog ..mimpi tsunami! =-.

  4. seksa..
    menjaga solat ni berat. Xda yg mudah. X caya? haah tu tepok dada tanya selera. Sebab solat berat – MAKAN! rata2 yg kita makan hari ni banyak yang xhalal. sama ada dari sumber tu sendiri atau cara mendapatkan makanan tu pulak. Pernah dgn cop halal klon? Belambak kat pasaran. Agaknya la minyak khinzir pun ada cop halal. kehkeh.. Minyak wangi berjenama mcm aramis, polo, poison etc..semua ada lemak babi (lard). Haah kenapa pakai kalau dah tau..tpi klu tak tau..ganti lah dgn minyak wangi yg halal..macm yg paklong pakai ni..hehehe
    berkwn pun mcm tu..ada yg halal ada yg haram…cara berkawan pun mcm tu ada yg halal ada yg haram..so kalau kita nak jaga sembahyg jaga makan,pergaulan , pakaian dan cara kehidupan..insyaAllah adalah pedomannya tu

  5. Ya Allah Ya Tuhanku..
    Aku mohon berilah kami petunjuk dan hidayah utk melakukan SuruhanMu Ya Allah..
    Buka kan lah pintu hati aku dan semua org Islam utk mengerjakan SuruhanMu dan meninggalkan LaranganMu ..
    Jauhkanlah aku dan semua org islam dari hasutan syaitan ..
    Amin…

  6. tiada yang berat, tiada yang susah, tiada yang leka..
    solat itu tiang agama..
    solat itu tanda iman padaNya..
    tiada solat, maka runtuhlah agamanya..
    solatlah kerana kita hambaNya..
    sama – sama lah kita…
    Insya’alah.

  7. ya allah takutnya azab org yg mninggal kan solat!siapa yg tinggal solat tu cpatlah brtaubat!krana tersekksa kita di dlm azab kubur nnti!klau x prcaya buka lah you tube:azab kubur!!!marilah kta sama2 mendoakan agar sellamat di dunia dan di akhirat.amin….inggat!ALLAH masih menerima taubat kita!apabila sudah bertaubat janganlah buat perkara yg sama!insyallah hidup kita diberkati ALLAH S.W.T.

  8. ya allah!takutnya dengan azab org yg mniggal kan smbahyang.oleh itu rajinlah kta bersembahyg demi kita di dlam kubur dngan tersksa nya kta bg org yg mninggalkan smbahyang.x prcaya?tgoklah di youtube:azab kubur.smbahyang lah dan mgkin kta akan brjaya di dunia dan diakhirat dan bertaubat bg org yg dah bnyak buat slah kpd ALLAH S.W.T.pintu bertaubat masih lg trbuka untuk umat islam.amin….

  9. dalam hadis rasullulah ade menggatakan
    kalau kita mengejar dunia,dunia akan lari
    kalau kita mengejar akhirat,dunia akan mengejar kita

    kalau kerja kamu semua boleh ikut peraturan hingga 8jam
    tapi kenapa solat yang hanya 5minit kamu tidak dapat lakukan
    adakah sebab kerja kamu dapat gaji yg boleh kamu buat macam2 dgn duit tersebut.tp mungkin kerana ibadah yang kamu kerjakn allah tidak tunjukkan hikmahnye.
    adakah kamu semua inginkan allah mengutuskan malaikat dn tunjukkan setiap hari wajahnye baru kamu kalian baru takut akan kebesaran allah.

  10. SOLAT TIANG AGAMA tapi…sy selalu x dpt solat subuh takut ne…. YA ALLAH AMPUNKAN HAMBAMU INI…

  11. solat itu boleh diibaratkan seperti tiang2 yg ada dlm rumah. bile satu roboh, tak kukuh lah rumah tu… jd nak bg stabil kenalah slalu jage tiang2 rumah tu… (sekadar ungkapan).

  12. YA ALLAH , PELIHARALAH KAMI SUPAYA TIDAK LALAI DENGAN KEWAJIPAN KAMI TERHADAPMU.. AMIN

  13. YA ALLAH.. berikanlah Hidayahmu kepadaku.. supaya Ku berjaya di DUNIA & DI AKHIRAT..

  14. saudara ku sekalian susah nak solat xpi apabila kita tahu nikmatnya kita akan melakukannya hari2

  15. jadi..beringat-ingatlah kpd orang yang meninggalkan solat
    takutlah kpd allah s.w.t. yang telah menjadikan alam semesta ini…

  16. stiap kali msuk wktu, rse mcm brhutang slgi xsolat..sape2 yg rse sbuh susah bgun tu, sbnrnye..niat je bgn pg..insyaAllah kita akn trbgn even xde jam loceng..smoge kite sume dpt mngktkan amal..untuk mmperkukuhkan tiang, perlu brmula dr tapaknya trlebih dahulu..insyaAllah~

  17. Solat, salah satu maknanya adalah doa…..solat adalah tiang agama, sesiapa yg mendirikannya maka dia akan mendirikan agama dan barangsiapa yg meninggalkannya ibarat dia meruntuhkan agama…..

  18. sembayang itu adalah satu pegangan dan sama2 lah kita menjaga solat itu dengan baik…semoga allah kuat kan iman buat selama lamanya amin…

  19. solat itu mudah.
    manusia itu susah.
    hidup lalai tidak sudah.
    ingat hidup sedia Perhati Oleh ALLAH.

  20. Wasiat NABI MUHAMMAD S.A.W. MESTI BACA!!!!!

    ni adalah benar… sila baca sehingga habis… dan tlg sebarkan kepada seberapa byk org Islam yg boleh…

    Assalamualaikum…… Warahmatullahi Wabarakatuh

    ini adalah surat wasiat dari penjaga makam

    Nabi Muhammad SAW iaitu Sheikh Ahmad

    … Maeine (Saudi Arabia).

    pada suatu malam ketika membaca Al-Quran di

    makam Rasulullah SAW.

    selepas membaca lalu

    hamba tertidur, dalam tidur hamba bermimpi

    didatangi Rasulullah SAW lalu bersabda kepada

    hamba, dalam 60 000 orang yang meninggal

    dunia di zaman ini tiada seorang pun yang

    matinya dalam keadaan beriman.

    (a)isteri tidak mendengar kata suami. (b)orang kaya tidak lagi bertimbang rasa.

    (c)orang tidak lagi berzakat dan tidak membuat

    kebajikan.

    Oleh itu wahai Sheikh Ahmad, hendaklah kamu

    menyedarkan kepada orang Islam ini supaya

    membuat kebajikan, kerana hari

    penghabisan(……Qiamat) akan tiba di mana

    bintang akan terbit dari langit, sesudah itu

    matahari akan turun di atas kepala.

    PESANAN HAMBA INI

    (a) berselawat – untuk junjungan Nabi kita

    Muhammad SAW.
    (b) bertaubatlah – dengan segera sementara

    Pintu Taubat masih terbuka.

    (c) Bersembahyangla.. (d) berzakat – jangan ditinggalkan.

    (e) Menunaikan Fardhu haji – bila

    berkemampuan.

    (f) Jangan menderhaka kepada kedua ibu

    bapa.
    Banyak lagi contoh-contoh orang yang

    menerima wasiat ini tetapi tidak

    mempercayainya dan tidak mengedarkannya

    atau menyampaikan kepada orang lain.

    dimana

    mereka mendapat malapetaka.

    setelah

    kejadian yang menggembirakan dan

    menyakinkan ini anda jangan lupa

    menyampaikan 20 salinan wasiat dalam masa

    96 jam dari masa anda menerimanya. InsyaAllah anda akan memperolehi sesuatu

    dari YANG MAHA KUASA dengan penuh keyakinan pasti ia akan menerangi hidup anda dengan nikmat kebahagiaan hidup. INSYAALLAH.

    PERHATIAN

    setelah membaca wasiat ini hendaklah ditulis atau dicetak dan disampaikan kepda orang lain sebanyak 20 salinan. sekiranya telah dilakukan anda akan dianugerahkan sesuatu nikmat hajat anda akan dikabulkan oleh ALLah.

  21. jgn lh kita LALAI di dunia tok…mari lah kita taubat nasuha…tdk berat bertaubat itu….berat lg AZAB dr ALLAHSUBHANAALLAH TAALA…RENUNG KN LH DIRI MU ITU…

  22. I’ve been exploring for a bit for any high quality articles or blog posts in this sort of space . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site. Studying this information So i’m happy to
    show that I have a very just right uncanny feeling I found out exactly
    what I needed. I such a lot indubitably will make certain
    to do not put out of your mind this website and
    provides it a look regularly.
    Nike Free Run Cheap´s last blog post ..Nike Free Run Cheap

  23. Hi there, yes this piece of writing is truly fastidious
    and I have learned lot of things from it concerning blogging.
    thanks.

    Also visit my web-site: men Clothing sale – Stormy
    -
    Stormy´s last blog post ..Stormy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge