masjid-kristal-2

7 fahaman yang terdapat di dalam Agama Islam

Akhli Sunnah Waljamaah

Golongan orang Islam yang berpegang pada Akidah ( ajaran, kepercayaan, dan amalan) yang dibawa oleh rasullullah mengikut Al-Quran, dan sunnahnya. Fahaman ini juga dijadikan penggangan para sahabat rasullullah ( Al-hadith, ajmak para sahabat, dan Al-khias). Fahaman ini dapat menjernihkan Akhidah umat Islam daripada berbagai-bagai fahaman yang menyeleweng daripada ajaran Islam yang sebenar.

Fahaman Syiah

Golongan yang menganggap Saidinah Ali Radhiallahhuan dan keturunannya yang lain sebagai pengganti Rasullullah sebagai Imam (Pemimpin) yang maksum bagi umat islam. Dan golongan ini tidak mengakui khalifah yang lain sebagai pemimpin. Dan golongan ini di anggap terpesong dari landasan agama Islam. Dan golongan ini ramai berada di Asia Barat.

Fahaman Muktazilah

Golongan yang percaya kepada ketentuan logik akal fikiran atau di kenali dengan ahli fikir. Mereka banyak terpengaruh dengan fahaman Yunani. Mereka percaya kepada keusahaan zat Allah Taala, tetapi tidak percaya Allah Taala mempunyai sifat. (Terlalu taksub kepada logik akal sehingga segala perbuatan manusia di tentukan oleh akal fikiran dan membelakangi kudrat dan irodah Allah Taala).

Fahaman Khodariah

Golongan  yang  mengikut fahaman Muktazilah yang berfahaman bahawa manusia mempunyai kuasa yang tersendiri dan dapat menentukan segala perbuatannya sama ada baik ataupun buruk. Allah Taala tidak ada kena-mengena dengan perbuatan manusia dan hanya mengetahui setelah perbuatan itu dilakukan oleh manusia. Menganggap perbuatan manusia  memberi kesan.

Fahaman Jabariah

Golongan yang berfahaman bahawa manusia tidak mempunyai ikhtiar dan usaha. Segala-galanya berlaku dan di jadikan oleh Allah Taala, baik dan buruk adalah ketentuan Allah Taala semata-mata.

Fahaman Wahabiat

Golongan yang berpengang pada Al-Quran dan hadith rasullullah  S.A.W serta menolak bidaah termasuk bidaah hassanah dan menganggap semua bidaah adalah sesat. Golongan  ini melarang penganutnya menziarahi makam rasullullah. Melarang penganutnya mempelajari sifat dua puluh Allah Taala.

Di atas ialah 7  fahaman yang terdapat di dalam agama Islam, kenapa saya menulis artikel ini kerana saya ingin berkongsi dengan anda semua, saya tahu ramai di antara anda semua tidak tahu yang agama Islam mempunyai fahaman-fahaman yang berlainan. Di antara semua fahaman di atas hanya satu sahaja fahaman yang berlandaskan ajaran Islam yang sebenar iaitu Akhli Sunnah Waljamaah.

Artikel ini telah di rujuk oleh sidang pengarang sinar jimiyat sdn bhd dan telah diluluskan oleh Jabatan Agama Islam Negeri Johor.

66 thoughts on “7 fahaman yang terdapat di dalam Agama Islam”

  1. teruskan mengeluarkan info sperti ini kerana fakta ini di dipelajari di sekolah. :)

  2. yg bahagian syiah tu byk yang da salah faham….penganut yg keterlaluan adalah di iraq,pakistan dan byk negara lagi…tp dari negara asalnya..iaitu di Iran,takda berlaku pukul2 badan masa hari karbala,hina para2 sahabat,bunuh sunni n many more..semua tu fitnah…ulama iran pon da lama keluarkan fatwa benda2 tu semua haram…so jgn la kita confuse,dan pandang hina pengikut syiah di iran..ulama dunia islam baik sunni or syiah semua tengah berusaha nak menyatukan kita..Ulama syiah dan sunni sendiri da kata perbezaan ni direka oleh Zionist laknatullah..untuk kucar-kacirkan kita…
    di bawah surat yang dihantar oleh Persatuan pengguna Pulau pinang..

    in July 2006, International Islamic Fiqh Academy, Islamic world’s leading judicial body, adopted Resolution 152: Islam and the one ummah, and the schools of Islamic jurisprudence which states:

    • Whosoever is an adherent to one of the four Sunni schools (Mathahib) of Islamic jurisprudence {Hanafi, Maliki, Shafi’i and Hanbali), the two Shi’i schools of Islamic jurisprudence {Ja’fari and Zaydi), the Ibadi school of Islamic jurisprudence and the Thahiri school of Islamic jurisprudence, is a Muslim. Declaring that person an apostate is impossible and impermissible.

    • There exists more in common between the various schools of Islamic jurisprudence than there is difference between them. The adherents to the eight schools of Islamic jurisprudence are in agreement as regards the basic principles of Islam.

    • All believe in Allah (God), Glorified and Exalted be He, the One and the Unique; that the Noble Qur’an is the Revealed Word of God preserved and protected by God, Exalted be He, from any change or aberration; and that our master Muhammad, may blessings and peace be upon him, is a Prophet and Messenger unto all mankind.

    • All are in agreement about the five pillars of Islam: the two testaments of faith shahadatayn); the ritual prayer (salat); almsgiving (zakat); fasting the month of Ramadan (saivni), and the Hajj to the sacred house of God (in Mecca). All are also in agreement about the foundations of belief: belief in Allah (God), His angels, His scriptures, His messengers, and in the Day of Judgment, in Divine Providence in good and in evil.

    • Disagreements between the ‘ulama (scholars) of the eight schools of Islamic jurisprudence are only with respect to the ancillary branches of religion (furu) and some fundamentals (usul) [of the religion of Islam]. Disagreement with respect to the ancillary branches of religion (furu) is a mercy. Long ago it was said that variance in opinion among the ‘ulama (scholars) “is a mercy”.

    This opinion has been endorsed by over 500 leading Muslim scholars worldwide including Sheikh Muhammad Tantawi, Sheikh Ali Gomaa, Mufti Taqi Usmani, Sheikh Yusuf Al-Qaradawi, Shaykh Abdullah bin Bayyah, Grand Ayatollah Khamenei, Ayatolla Sistani, Prof. Dr. Kamal Hasan and grand muftis from several Muslim countries.

    There are extremist elements among both Shias and Sunnis who, in some countries even resort to violence, sometimes even inside mosques. Such elements must be exposed and isolated as they breed disunity among Muslims and defame Islam. There is also no need for proselytisation among Muslims. Dialogue between Shias and Sunnis must be promoted and encouraged, and differences discussed in an environment of brotherhood.

    We need to be aware that sectarian conflicts are being promoted by enemies of Islam who want to impose their hegemony on Muslim societies and control the resources in Muslim states. We see that in Iraq, Lebanon and Pakistan. Imperialist forces are working to partition Iraq, Lebanon, and Pakistan along sectarian or tribal lines; instigating ‘moderate’ Arab states to join with the United States and Israel to destroy Hezbollah in Lebanon, Hamas in Palestine and bring about regime change in Iran. Regrettably some ulamas have allowed themselves to be used as tools by imperialists and despots for creating disunity among Muslims.

    S.M. Mohamed Idris
    Chairman
    Citizens International

    post ni di ambil dari
    http://tehranifaisal.blogspot.com/search?updated-max=2011-02-03T10%3A09%3A00%2B08%3A00&max-results=14

    jgn la kita menghukum saudara islam kita dengan menganggap mereka kafir, seharusnya org2 kafir yg beria nak jatuhkan islam patut kita kuatiri.
    Assalamualaikum..

  3. saya tidak penah menjatuhkan hukum pada sesiapa pun, saudara, terima kasih, untuk makluman saudara fahaman-fahaman di atas ini telah wujud selepas kewafatan rasullullah S.A.W. so kite tidak perlu menyalahkan org lain.

    kalau ada tidak percaya dengan ape yg saya tulis, dan menganggap ianya salah. saudara perlu mencari seorg guru untuk belajar.

    kite jangan hanya membaca, kite perlu menuntut ilmu dari org yg lebih arif,

    untuk makluman saudara, semua yg di atas telah di ambil dari salah satu kitab tauhid dari sekolah agama johor.

    kalau saudara menganggap ianya salah, itu terpulang pada pemikiran masing-masing, sy di sini hanya menyampaikan melalui fakta yg sahih dan apa yg sy telah pelajari.

    waalaikummussalam…

  4. saudara zul88kifli:
    post sy tu bukan menyalahkan saudara..tp untuk general knowledge kita bersama, sbb apa yang saya utarakan tu adalah current, persefahaman sunni dan syiah sedang dijalankan oleh para ulama sunni dan syiah..
    thanks saudara.

  5. salam…
    sy bsetuju ngan kata2 eddiezaidi…sunni n syiah di laga2kn oleh zionist laknatullah..
    SELAWAT…

  6. Chemat, eddizaidi….

    kalau korang tak kafirkan para sahabat, tak akan berlaganya sunni n syiah nie. kalau sapa yang sokong beriman kepada imam akan masuk syurga, dan tak percaya itu kafir, korang rasa-rasa bila ek nak bersatu sunni n syiah?

    korang pandai2 je kaitkan ngan zionis. padahal ajaran syiah itu sendiri dah melaga-lagakan antara sunni n syiah.

  7. army00
    jgn nk myalah kn mereka..klw ape yg diperkatakn oleh cehmat n eddiezaidi tu salah tlg btolkn..
    ruangan ni kn tuk brkongsi ape yg kte tw..

  8. form 5 tak silap ada belajar ttg ahli sunnah waljamaah,syiah ni.
    best jugak :)
    selalu update lagi ! :)

  9. اللَّهُمَّے صَلِّے عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِے مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُ

  10. sbenarnye syiah tu mmg salah dr segi akidahnye…sape2 yg da terbabit ngan syiah tu cuba2 la belajar fahaman lain plak utk tgk kedhaifan syiah tu…

  11. syiah-syiah. diam diam la.

    kalau betul syiah ‘sangat betul’, nabi mesti kata ikut lah ‘syiah’.

    masalahnya, syiah takde, yang disebutnya adalah SUNNAH.

    jgn jadi stupid sgt kalau dok sibuk perjuang syiah ni betul sebenarnya, sunni ni lagi lagi betul, tapi AL-QURAN dan SUNNAH nabi SAW ditinggalkan/tak praktik dalam idop.

    Lagi satu, golongan wahabi sepatutnya digelar muhammadi, sebab asal individu yg membawanya bernama muhammad bin wahab. camne melekat nama bapak dia pun aku tak tau. biasalah, akhir zaman, fitnah sana sini.

  12. Bukan ke Wahabi tu Ahli Sunnah Waljamaah juga. Golongan Syiah sahaja yang terlalu anti Wahabi ini kerana mereka tidak dapat buat perkara-perkara bidaah di kubur Rasulullah saw dan sahabat2 di bumi Mekah dan Madinah. Kalau ulamak Wahabi ini tidak ada rasanya perkuburan Baqi’ dah jadi tempat pemujaan golongan yang suka buat bidaah dan kurafat di kalanagn orang Islam.
    Orang Malaysia lebih banyak penentang terhadap fahaman Wahabi daripada menentang fahaman Syiah sedangkan fahaman Syiah lebih bahaya dari segi akidah dan tindakan.

  13. nampaknya msh ramai lg yg keliru ttg syiah ni… dlm fahaman syiah, ada gak terbahagi beberapa mazhab, mcm ahli sunnah…
    ada mazhab yg mmg jelas mengkafirkan para sahabat, ada yg tidak. malah, 2 cabang drp fahaman syiah diperakui oleh ulama sunnah bahawa tak sesat, dan benar akidahnya… cuma kita yg dilaga2kan oleh yahudi dan wahabi…
    army00, berkata biar berilmu, berilmu biar berguru…
    pluck, anda patut byk belajar… syiah wujud selepas kewafatan nabi s.a.w. dah tentu nabi s.a.w x pnh sebut ttg syiah… sedangkan imam 4 mazhab dlm sunnah pon x hidup d zaman nabi s.a.w… anda pula? lg 1, biasalah ulama zaman dulu x pakai nama sdri, malah pakai nama keturunan… imam hanbali, nama sebenarnya Abu `Abdi Llah Ahmad bin Muhammad bin Hanbal bin Hilal bin Asad bin Idris. imam syafi’e, nama sebenarnya Muhammad bin Idris bin Al-`Abbas bin `Usman bin Syafi` bin As-Sa’ib. imam abu hanifah, nama sebenarnya An-Nu`man bin Sabit bin Zuta At-Taymiy.
    amar, golongan wahabi pon ada yg menentang imam yg 4 ni… anda patut mengkaji semua cabang dlm islam sebelum berkata2… islam menyeru kita untuk berlapang dada… lebih2 lgdlm perkara2 furu’…
    terimalah sesuatu kenyataan itu, walaupun ianya sgt pahit utk ditelan

  14. sintokin.. enta pukul keliling.. tp komen enta pon menampakkan kekeliruan.. dan seakan tersalah faham akan maksud kawan yg bagi komen kat atas..

    apa pon, apa yang penting, nama² fikrah/ideology/fahaman tersebut adalah label yg org beri.. sebutlah.. syiah, muktazilah, murjiah, qadariah, jabariah, khawarij dan hizbu tahrir lain².. atau fahaman yang dinisbahkan dgn tokoh spt asyairah, wahabi, ahbash dan macam².. bukan namanya yg penting, tp content/ajaran dari nama² tersebut.. satu lg, tuduhan yg dibuat ke atas label tersebut hendaklah dipastikan betoi juga.. jgn ikut rentak tari org yg menuduh.. tanpa kita usul periksa dulu..

    kita ambik content dari ajaran/fikrah tersebut dan kita bandingkan dengan Al-Quran & As-Sunnah.. 1st kena check ialah perkara usul tentang benda yg disepakati iaitu permasalah aqidah.. kalau ni tak clear, kita tinggalkan.. kalau bertentangan hukum asas/perkara basic pon lari, kita tinggalkan.. keywordnya kena mengaji.. dan mempunyai critical thinking.. tak bleh jg terima semua bulat²..

    jgn bersentimen aje tanpa meletakkan usaha mencari kebenaran.. igt, hidayah atau jalan yg benar hanya akan Allah beri pada yg ikhlas mencari.. kalau dok tunggu depan mata aje.. harap org dok suap, itu yg masalah..

    contohnya syiah, kita tak juga pukul rata kepada insan yg mengaku dia syiah itu kafir atau sesat.. tp kalau jumpa satu org yg bawa ajaran yang kata Abu Bakar telah murtad, Umar kafir, A’isyah berzina, tentunya ajaran ini patut kita tinggalkan.. mana mungkin kita terima satu org yg kita ambik hadith dari para sahabat ini sbg sumber rujukan hukum/hakam agama dan mereka dituduh mereka ini kafir.. (syiah rafidah menuduh kebanyakkan para sahabat ini kafir kecuali beberapa orang).. atau pon ade org bagi ajaran mengagungkan manusia sampai adenya sifat Allah pada mereka.. kita juga tolak..

    khawarij pulak ialah depa ni dok kafirkan orang yang buat dosa besar.. benarkah ni? kalau kita selusuri hadith² nabi yang sahih.. seorang yg buat dosa tak murtad, mereka berdosa.. tapi murtad lain.. berdosa tak bererti murtad.. so ideologynya/ajarannya bertentangan dgn byk hadith yang sahih yg lain.. so kita tolak..

    yang penting kita mengaji hat yang betul.. ape yg ada dari Al-Qur’an apa yang datang dari Sunnah yang sahih.. go through dulu.. baca dengan maknanya sekali supaya datang kefahaman.. masalah umat kita ialah – nak baca malas, pehtu bagi alasan takut tersalah faham/keliru kononnya kalau baca sendiri-sendiri.. start baca pon tak.. baca dulu.. pehtu attend kuliah².. cari kuliah yg berkualiti.. spent masa.. ni asyik tgk movie/bola/layan lawak/lagu sokmo².. nak mengaji takmau.. nak mudah segala..

    orang tuduh wahabi.. Muhammad Bin Abdul Wahab sendiri bermazhab Hanbali.. macam mana dia nak menentang mazhab yg 4? dan definasi wahabi tu pon tak benar contohnya spt di atas.. kita letak ‘label kicap dengan botol yg isi sos’.. bila pulak Muhammad bin Abdul Wahab ni menentang sifat 20.. dan tak bagi org ziarah kubur Nabi.. cuba check balik.. dia tak bagi ziarah ke atau dia tak bagi solat di kubur Nabi dan tak bagi orang mitak doa kat nabi kerana berlaku pada zaman tu org ziarah kubur Nabi mintak kat Nabi bukan mintak kat Allah..?

    kalau ada org tak bersetuju dgn sifat 20 atas alasan² dan hujahnya (kita tak kata org ni betul atau salah lg) tp kenapa plak dikaitkan dengan wahabi sbb ada aje dikalangan ulama dari mazhab yg 4 pon tak setuju dgn sifat 20 ni.. so ape plak ‘wahabi’ yg kena.. pernah terdengar org sebut, wahabi ni org yang ialah, depa yg kata, tak buat qunut dalam solat subuh.. Aik.. mazhab Malik tade qunut, takkan imam Malik (rahimallah) itu wahabi kot.. so, moralnya, jgn label sesuka hati.. yg penting check content..

    “…janganlah kamu berpendirian dengan apa yang kamu tiada berpengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati itu akan dipersoalkan di akhirat”.

  15. salam. to admin, chamne nk hilgkan bende utk ‘tagg’ y ada kt screen ne.. nk bace un susah.. limited jadiknye.. =(

  16. abdullah:
    salam…sy setuju dengan pendapat anda. setiap orang patut mengkaji org yang dituduh dan org yang menuduh dengan lebih detail..tak salah kan kalau kita semua duk pakat ramai2 jadi pengkaji? mari2 galakkan dan dalami ilmu Allah daripada kita bincang pasal awek ke..kereta ke..berita buletin utama ke…

    myk itam kereta sy leaking la petang td..kering terus..adus…** tepuk dahi*…

  17. thx…tapi kurang detail..adakah krana pengetahuan setakat itu atau saja xnak buat panjang..ini akan menimbulkan 1001 pertanyaan..kalau boleh update balek dgn lebih terperinci.. contoh mcam syiah..kenapa dia di katakan sesat.. maksud syiah tersebut.. apa yg terjadi ketika nabi s.a.w sedang sakaratul maut..apa yang berlaku di dalam rumah? kenapa syiah dikatakan ada kitab baru..siapa yg memberinya..sila berikan penjelasan yg lebih jelas..sekian terima kaseh.. =)
    kalau ada Facebook join la group Mujahid (perkongsian ilmu)

  18. Nak tau macamana sifat Syiah, kalau dia rasa ditelanjangi, di bogelkan dengan kebenaran, maka dia akan menggunakan satu senjata, “menggelarkan seseorang dengan nama Wahabi”. Senang

  19. Assalamualaikum.

    Harap para pembaca dapat kaji semula apa yang dipostkan oleh pihak admin berkaitan 7 fahaman ini. Ada yang tepat dan ada yang sedikit terpesong dari segi faktanya. Diharap jangan membuta tuli mengambil terus apa yang disampaikan. Nilai dahulu dengan fakta yang tepat dan sahih sebelum membuat kesimpulan. Wallahu’alam.

  20. Sebenarnya 7 fahaman yang admin kongsikan ini cuma basic,ada yang betul dan ada yang perlu dirungkaikan secara lebih banyak untuk mengelakkan kekeliruan dan salah faham.
    Berkaitan Sunni ada 4 Mazhab dan Syiah juga mempunyai beberapa mazhab.Mazhab di dalam Syiah juga terdapat perbalahan dan perbezaan pendapat.Yang penting adalah menerima dan berlapang dada,jika mahukan lebih lanjut mana-mana pihak boleh belajar dengan pihak yang arif.
    Jika di Malaysia, apa yang saya lihat masih ramai yang tidak mahu berlapang dada terhadap perbezaan sedangkan Ulama’- Ulama’ Besar mampu berlapang dada dan mencari kesamaan dan mahukan umat Islam bersatu.

    “Jernihkan fikrah,satukan Ummah”

    Kemuliaan Diri Dengan Berakhlak Baik
    FARISZ@AZ.Com´s last blog post ..Kelebihan Sayidina Umar Dalam Ilmu Agama

  21. Itu belum termasuk golongan islam yang tidak bermazab,ahli sufi,dan tarekat. jadi saudara penulis tidak boleh hanya merujuk satu buku sahaja dan tidak boleh mengatakan siapa yang salah dan siapa yang betul…

  22. Saya pernah lihat gambar-gambar puak Syiah. Tapi kurang pasti kat negara mana. Ketua syiah tu cium mulut penganut syiah yang lain. Macam satu kepercayaan. Sedangkan Rasulullah sendiri tak pernah cium-cium mulut ni. Apapun, fahaman syiah menolak persetujuan Nabi Allah, Nabi Muhammad S.A.W sebagai pemimpin terulung Islam. Sampai dalam bacaan tahiyyat pun sebut Saidina Ali…

  23. Salam, artikel admin ni mungkin 85% kita boleh terima, 15% lagi tersasar.

    Pertama, tentang syiah… mereka memang SESAT tak kira cabang mana mazhab nya, termasuk iran sekali pun. Ini yang diperkatakan Syeikh Yusof Qaradhawi bahawa syiah adalah kelompok BIDAAH terbesar. Ahlus sunnah mengambil tindakan bersederhana iaitu tidak akan mengkafirkan mereka. Tetapi apabila mereka menyatakan dengan mulut sendiri bahawa para sahabat jatuh kafir, isteri2 nabi adalah pelacur atau al-quran telah berubah maka mereka jatuh KAFIR! Anda akan dapati puak2 syiah ni sering putar belit menafikan hakikat semua ini, anda tengok komen2 puak2 syiah di atas dah tau. Ini adalah kerana mereka ada senjata TAQIYAH, iaitu berpura-pura, berbohong dan berdusta di depan kita semua. Sebab tu syiah merupakan ajaran sesat paling tu sehingga boleh survive sehingga hari ni. Para pengumpul hadis dulu lebih rela meriwayatkan hadis daripada kelompok khawarij berbanding puak2 syiah yang asyik berbohong2 ni. (SaifulIslam – Pendustaan Syiah Di Dalam Sejarah Islam, http://saifulislam.com/225 )

    Tentang wahabi pula, istilah ‘wahabi’ pun direka oleh puak2 syiah kerana ‘wahabi’ lah yang paling menentang bidaah besar puak2 syiah ni. Sebab tu syiah paling benci dengan ‘wahabi’ sehingga mempengaruhi orang2 awam supaya takutkan ‘wahabi’. Kesimpulannya, ‘wahabi’ tak wujud, dan jikapun orang tetap nak kata kelompok itu adalah ‘wahabi’, maka ‘wahabi’ termasuk dalam ahlus sunnah wal jamaah. ( Ust Zaharuddin – Wahabi, http://www.youtube.com/watch?v=NE7uqWX6jl8 )

    Untuk admin pula, jika boleh rujuk kepada banyak sumber. Sesetengah satu sumber tu kadang2 tersilap tafsir dan tersasar dari kebenaran. Nota untuk admin baca, Ust Zaharuddin – MENGAPA AKTIVIS AGAMA BERBEZA SEBEGITU?, http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/982-mengapa-peminat-agama-berpecah-sebegitu.html

  24. Bagaimana kaum2 itu ….ada Shahadat tak? dan kalau ada apa yang hendak di pertikaikan? fahaman itu hanya perjalanan hidup serta rencah2 nya sahaja. Cari lah pilihan yang betul untuk ANDA>>>//.

  25. askm…wahai saudara ku sakalian..janganlah kita bertelingkah pasal sunni or syaiah…pokok pertama kita belajar sejrah nabi kita…. dulu.kemudian mempelajari alquran..insyaallah kita dapat apa yang kita nak…kenal nabi kenal alquran. dan ingat syaitan 2 ada berjuta car nak sesatkan kita… nabi(adam) yang ada dalm syurga pon tewas . ni plak kita.

  26. hadis nabi ; ku tinggalkan utk kamu DUA PUSAKA takkan kamu sesat selama-lamanya selagi kamu masih berpegang kepada keDUA-DUANYA iaitu KITABULLAH DAN SUNNAH RASUL-NYA.

  27. Kenapa kita perlu bermusuh dan menyalahkan satu sama lain. Islam itu sangat mudah. Aku bersaksi tiada tuhan selain ALLAH dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh ALLAH. Berpegang kepada rukun Iman dan Rukun Islam. Perbezaan itu memang ada tetapi asas kena kukuh insyaAllah kita akan berada di jalan yang benar.

  28. Hmm, ada sesiapa tahu tentang cara ibadah syiah sekarang..? Setahu saya, … solat mereka.., sekadar niat.. Mana diorang ni dapat idea a..? Solat ni.., merangkumi niat, perkataan, dan perbuatan. jadi kalau dah 2/3 dari yg asas pun TIADA…, jadi…, salah… dan sesat… Minta maaf ya kalau tersalah tatakata… Tapi.., saya boleh lihat disini.., beberapa ‘orang’ syiah yg cuba ‘cuci’ pemikiran kita(akhli sunnah waljamaah)… Sebenarnya banyak lagi yg berbeza dari yg sepatutnya.. CubaLah search betul2 di internet ni, dan cuba buat ‘galian’ tentang hal.., jangan hanya mengharapkan apa yang orang lain tulis, buka buku2 di perpustakaan, Al-Quran, dan koleksi Hadis2… itu yg sebaiknya… anda tentukan salah baik pendapat anda sendiri… Jadi, saya minta maaf yg mana silap, dan As salam…

  29. Assalamualaikum…
    bagi saya fahaman paling betul adalah yang berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah dan Ahli Sunnah dan Wahabi adalah berpegang kepada kedua-dua perkara tersebut….bagi saya wahabi memang bagus menentang bidaah waktu zaman dahulu iaitu melarang org ramai membuat solat dan berdoa di kubur nabi dan para sahabat nabi kerana takutnya perkara bidaah terjadi berleluasa dan penyembahan berhala.

    Assalam…

  30. Assalamualaikum, panjang sangat cerita kawan2 sekali, saya cube bawak perbincangan pada yang asas sekali..
    Dari Guru saya…mudah ja perumpamaan nya, Asas kita kita pada Dua Kalimah Syahada..Satu Kalimah Tauhid dan satu lagi Kalimah Rasul. Itu Rukun Islam yg pertama, rukun Islam yg lg 4 semua sedia maklum.. Jadi rukun Islam yg pertama ni kalo lepas, semua rukun lain pun InsyaAllah lepaslah… Dua kalimah itu tadi satunya Kalimah Tauhid (Tiada Tuhan Yg Di Sembah Melainkan Allah), Kalimah Rasul (Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah).. So mudahnye, fahaman mane yang rase ikut dua kalimah ni InsyaAllah diterimalah Islamnya.. Kot yg xtrime Rasullullah tu, jenis direct trus pada Allah tu paham2 jelah.. Kita siape jelah nak direct pada Allah. WAJIB lalu pada kekasihNya, Wallahua’lam………

  31. Tambah satu lagi, tepuk dada tanya HATI…berHATI-HATI lah di Jalanraya, Selamat Aidil Fitri, Maaf Zahir…hehe..

  32. wahai penganut fahaman syiah cuba korang bgtau sbb apa ulamak syiah membenarkan mencium mulut lelaki?
    please jangan nak ckp wahabi ok :D

  33. Berdasarkan fahaman fahaman yang berbeza dengan Ahlus Sunnah Wal Jemaah diatas menunjukkan apa yang dimaksudkan Ahlus Sunnah Wal Jemaah Itu adalah Iq’tikad.

    Bermakna jika kita tidak dapat mengelakkan diri dari beriq’tikad selain Ahlus Sunnah maka kita akan terkeluar dari Ahlus Sunnah Wal Jemaah.

    Bermakna ini sangat mendalam dan sulit untuk difahami.

    Dapatkah saudara menerangkan bagaimanakah Iq’tikad Ahlus Sunnah Wal Jemaah?.

  34. baru terjumpe tred niee…aku mmg jahil bab2 agama nie…ikut jer ape yg mak bapak ajar dl…ms kat university ada sorg member ajak aku kawin mutaah…tp aku tolak coz bt per nak kawin mutaah..n ape yg aku tau skrg nie puak syiah dah semakin kuat…dgr2nye syiah kuat di selangor…tu yg terbaru dgr lar…

  35. salam… kepada saudara-saudara sekalian, terpelulah bertelagah.. kalau kita sesama islam bertelagah, maka berseronoklah musuh-musuh islam diluar sana, dan bertepuk tanganlah p[ara syaitan dan iblis di persidangan mereka…. faham2kan ye,….. walaupun sekadar berkongsi ilmu, tp xperlulah sampai ke tahap yg boleh menyebabkan pergaduhan atau pertelagahan antara sesama muslim…
    wassalam….

  36. Allah lebih mengetahui fahaman mana yang benar dan salah. Ijtihad kita pada ahli sunnah wal jamaah, maka fahaman itu dianggap benar. Tetapi Allah tidak menghukum hambanya yang berijtihad dengan fahaman lain mengikut kefahaman seseorang itu dalam Islam dan keyakinan mereka terhadap Allah S.W.T. Wallahualam. Betulkan jika saya silap.
    Nur Adli´s last blog post ..Dakwah : Antara Sunnah dan Peredaran Zaman

  37. aneka fahaman dalam Islam yg dimaklum adm. adalah bertujuan untuk pengetahuan kita bersama. saya kira ia tidak salah dan bagus untuk dikongsi, dalam waktu kita menimba ilmu Allah ini.
    namun, sedikit sebanyak ia mengajak ke arah bagaimana kita menilai ibadah kita di sisiNya.

  38. thanks for the info..x tau pun bnyk fahaman dlm islam..mudah-mudahan kt semua tdk trgolong dlm golongan fahaman yg salah..AMIN.. :)

  39. Sama2 kita dakwah sahabat2 Islam fahaman Syiah supaya kembali kpd ajaran Islam yg sebenar iaitu Quran&hadis seperti kita ahli sunnah wal jamaah..apa yg b’laku di Syria skarang ialah revolusi Syria iaitu kebangkitan rakyat Syria b’fahaman Sunni yg cube menjatuhkan kerajaan b’fahaman syiah..syiah yg 8% sahaja di Syria tapi membunuh beratus2 rakyat stiap hari t’masuk wanita dan kanak2.wanita2&kanak2 pmpuan sunni diperkosa dan dibunuh dpan suami,dpan ibu bapa, tentera2 yg dpt sokongan dr ketenteraan iraq iran hizbullah..perang b’terusan pemansuhan org2 sunni ini, jika Rusia dan Amerika cmpur tangan, kemungkinan bsar iran,iraq dan negara2 fahaman syiah yg lain akan bangkit melawan dan dijangka perang dunia ke 3 akan berlaku..sumber:kuliah Maghrib Masjid Shah Alam oleh seorang ustz yg baru diarahkan balik dari Syria akibat keadaan yg makin genting.sama2 doakan semoga umat Islam akhir zaman tidak lagi berperang & b’gaduh sama2 kita.

  40. Kenapa 6? hehe ni mesti salah taip.. apa2 pun gud la topic ni!!! saya suka saya suka

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge